Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKermit, Patrick
dc.contributor.authorIterson, Johanne Marijn van
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:50Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610684
dc.description.abstractÅ ha arbeid kan ha stor betydning for individet, og dermed er også deltakelse i arbeid en politisk målsetning i Norge. Samtidig deltar personer med utviklingshemming i svært liten grad i ordinært arbeidsliv, og i noen grad i det vernede arbeidsmarkedet. Mange har tilbud om annen dagaktivitet og noen deltar ikke i noen form for dagaktivitet. Sentral kunnskap i denne sammenheng er personer med utviklingshemmings egne erfaringer, og hensikten med oppgaven er å fremheve dette perspektivet. Problemstillingen lyder: «Hva sier nyere, internasjonal forskning om personer med utviklingshemmings egne erfaringer med arbeid?». Litteraturstudie er blitt benyttet som metode, og oppgaven benytter fem kvalitative studier. Resultatene viser at sosiale relasjoner og opplevelsen av tilhørighet, samt et godt samsvar mellom den enkeltes ønsker, forutsetninger og arbeidets krav, er viktig for trivsel i jobben. Fysiske og organisatoriske betingelser kan skape barrierer for deltakelse, i tillegg blir lønn nevnt som et viktig tema. Oppgaven konkluderer med at erfaringene er sammensatte, og er ulike fra person til person, men at de over nevnte aspekter er av betydning for mange. For vernepleiere betyr dette at det er viktig å ha en bred forståelse for hva arbeid kan bety for den enkelte.
dc.description.abstractEmployment can be important for an individual’s life. Politically it is therefore set as an objective to ensure participation in work in Norway. People with intellectual disabilities are at the same time almost not participating in ordinary work, and only partly in segregated work. Many are attending a day activity center and some are not participating in any kind of day activity. To inform this, important elements to consider are the own experiences of people with intellectual disabilities. The objective of this paper is to explore this perspective. The purpose of the study is: «what does newer, international research highlight about the own experiences of people with intellectual disability when employed»? The study method applied is a literature study, analyzing five qualitative studies. The results shows that social relations and a feeling of belonging are important, as well as a good match between the individual’s desires, qualifications and work demands. Physical and organizational conditions can cause barriers to work participation. Studies highlights wages as a further important aspect. The conclusion shows that the experiences are complex, and differs between persons. The aspects mentioned above are nevertheless significant for many. For social educators it is therefore important to be aware of the broad meaning work may have for individuals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePersoner med utviklingshemmings erfaringer med arbeid - En litteraturstudie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel