dc.contributor.advisor | Aasen, Synnøve | |
dc.contributor.author | Martinsen, Elinor | |
dc.date.accessioned | 2019-08-24T14:02:42Z | |
dc.date.available | 2019-08-24T14:02:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610665 | |
dc.description.abstract | Tittel: Hvordan kan vernepleieren bruke undervisning og opplæring for å fremme et seksualvennligmiljø og en sunn seksuell helse for personer med autismespekterforstyrrelser?
Hensikt: Hensikten med studien er å opparbeide kunnskap om hvordan vernepleieren i praksis kan benytte undervisning og opplæring til personer med autismespekterforstyrrelser for å fremme både et seksualvennlig miljø og en sunn seksuell helse.
Metode: I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er utført et systematisk og strukturert litteratursøk på fagfellevurderte forskning i vitenskapelige databaser. Både kvantitativ- og kvalitativ forskning er inkludert. Seks artikler er inkludert i studien.
Resultat: Basert på resultatene i de seks utvalgte artiklene ble det identifisert tre hovedfunn for å benytte opplæring for å fremme sunn seksuell helse og et seksualvennlig miljø. Disse funnene var; tilgjengelig informasjon og kunnskap, pedagogisk formidling og opplæring og støtte av foreldre og andre aktører.
Konklusjon: For at vernepleieren skal kunne bidra til å fremme en sunn seksuell helse og et seksualvennlig miljø hos personer med autismespekterforstyrrelser er det viktig å sørge for at kunnskap og informasjon er tilgjengelig for dem på lik linje som hos resten av befolkningen. Kunnskapen som da er viktig å formidle er psykoedukasjon, sosiale ferdigheter og seksualitet slik som seksuell bevissthet og seksuelle legninger. Videre må formidlingen være pedagogisk i form av spesifikk og tydelig kommunikasjon, samt bør visuelle hjelpemidler benyttes for å supplere den verbale kommunikasjon. Til slutt er det viktig at man engasjerer foreldre og andre aktører som bistår personene. Dersom man fremmer det seksualvennlige miljøet i nettverket vil dette kunne bidra til å generalisere den positive seksuelle utviklingen til personer med autismespekterforstyrrelser. | |
dc.description.abstract | Title: How can the social educator use teaching and training to promote a sexual friendly environment and a healthy sexual health for people with autism spectrum disorders?
Purpose: The purpose of the study is to gain knowledge about how the social educator in practice can use teaching and training to people with autism spectrum disorders to promote both a sexual-friendly environment and a healthy sexual health.
Method: In this study, literature study was the used method. A systematic and structured literature search has been carried out on peer-reviewed research in scientific databases. Both quantitative and qualitative research are included. Six articles are included in the study.
Result: Based on the results of the six selected articles, three main findings were identified for training to promote a positive sexual health and a sexual friendly environment. These findings were; available information and knowledge, pedagogical dissemination and training and support of parents and other people that involved in the care receiver’s life.
Conclusion: For the social educator to be able to help promote healthy sexual health and a sexual-friendly environment to people with autism spectrum disorders, it is important to ensure that knowledge and information is available to them on a par with the rest of the population. The knowledge that is then important to convey is psychoeducation, social skills and sexuality such as sexual awareness and sexual habits. Furthermore, the communication must be pedagogical in the form of specific and clear communication, and visual aids should be used to supplement the verbal communication. Last it is important that you engage parents and other people that are involved in the care receivers life. If one promotes the sexual-friendly environment of the network, this could help to generalize the positive sexual development of people with autism spectrum disorders. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan vernepleieren bruke undervisning og opplæring for å fremme et seksualvennligmiljø og en sunn seksuell helse for personer med autismespekterforstyrrelser? | |
dc.type | Bachelor thesis | |