Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorThorkildsen, Sofie
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:29Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610638
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Det er gjort mye forskning knyttet til autismespekterforstyrrelser og mobbing. Det viser seg at personer med Asperger syndrom er ekstra utsatt for å bli mobbet. Hensikt: Hensikten med denne studien er å finne forskning og litteratur som kan bidra til å gi svar på problemstillingen: “Hvilke faktorer kan gjøre elever med Asperger syndrom ekstra utsatt for mobbing i skolen”. Metode: Litteraturstudie er metoden som er blitt benyttet i denne oppgaven. Det er blitt gjort strukturerte søk for å skaffe vitenskapelige artikler som kan brukes for å belyse problemstillingen. Resultat: Ulik forskning trakk frem både like og ulike funn. De resultatene som er brukt for å belyse denne oppgaven er lite sosial støtte, sosial sårbarhet, atferd og økende alder. Konklusjon: Det er ingen fasit på hvilke faktorer som i enhver situasjon gjør personer med Asperger syndrom ekstra utsatt for mobbing, men lite sosial støtte, sosial sårbarhet, høyere alder og vansker knyttet til atferd er trukket frem som mulig risikofaktorer i denne studien.
dc.description.abstractAbstract Background: A lot of research has been done to investigate whether there is any connection between autism spectrum disorder and bullying. It turns out that people with Asperger syndrome are more likely to be exposed to bullying. Purpose: The aim of this study is to find research articles and literature that can contribute with finding answers to the issue: “What factors can make pupils with Asperger syndrome more exposed to bullying at school”. Method: Literature study is the method that has been used in this thesis. There has been done structured searches to get scientific articles that could be used to enlighten the issue. Results: Dissimilar research had similar and dissimilar findings. The results that is used to enlighten this thesis was minimal social support, social vulnerability, behaviour and increasing age. Conclusion: There are no set answer to what factors make people with Asperger syndrome more exposed to bullying, but minimal social support, social vulnerability, increasing age and difficulties related to behaviour is highlighted as possible risk factors in this study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBacheloroppgave i vernepleie HVER 3007: Hvilke faktorer kan gjøre elever med Asperger syndrom ekstra utsatt for mobbing i skolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel