Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Gunilla, Eide
dc.contributor.authorDyrhaug, Synnøve
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:28Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610451
dc.description.abstractForskning viser at 15-20 % av barn og unge har nedsatt funksjon på bakgrunn av psykiske plager. Barn som har en god psykisk helse har bedre forutsetning for å lære og utvikle seg. Alle barn og unge har rett på et skolemiljø som er trygt og som legger til rette for god helse, trivsel og læring. Utgangspunktet for denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan lærere arbeidet med psykisk helse. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan arbeider utvalgte lærere med psykisk helse i barneskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen ble det brukt en kvalitativ forskningsmetode, i form av skriftlig intervju som tre lærere i barneskolen har svart på. På bakgrunn av data som ble samlet inn, fant jeg ut at de jobber blant annet med å bygge gode relasjoner, skape tillit, bygge opp selvfølelsen, skape et godt og aksepterende læringsmiljø, skape mestring hos elevene. Teorien som kommer frem i denne oppgaven er mest hentet fra Brandtzæg, Torsteinson & Øiestad (2017) sin bok: Se eleven innenfra og Uthus (2017) sin bok: Elevenes psykiske helse i skolen.
dc.description.abstractResearch suggest that 15-20% of children and adolescence suffer from functional impairment due to mental health problems. Furthermore, children with good mental health have a better precondition to learn and develop. All children and adolescence have a right to an educational environment that is safe, and that puts in place the necessary framework for good health, well-being and learning. For this bachelor assignment, the aim is to explore how teachers work with mental health in the school. The research question is: “How do selected teachers work with mental health in a primary school?”. Using a qualitative approach, written questionnaire were conducted with three primary school teachers. From the analysis of the data, themes emerging suggests that these teachers specifically focus on building relations, creating trust, building self-esteem, creating a good and accepting environment for learning, and creating a sense of accomplishment for the pupils. The theoretical background for this assignment has been taken from Brandtzæg, Torsteinson & Øiestad (2017) book: Se eleven innenfra and Uthus, 2017 book: Elevenes psykiske helse i skolen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArbeid med elevenes psykiske helse i barneskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel