Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauge, Kåre
dc.contributor.authorBundgård, Lisa Kvernberg
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610450
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om leseglede. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan lærere øke elevers leseglede? Det teoretiske grunnlaget er basert på hva lesing er, og hvorfor lesing er viktig. Videre har jeg inkludert hva forskjellige teoretikere sier om hva lærere kan gjøre for å øke elevers leseglede. Roe (2011), Andersen (2011) og Guthrie (2000, 2004, 2010) er sentrale teoretikere jeg har hentet teori fra. Jeg har undersøkt på en skole i Zambia, og derfor har jeg også inkludert informasjon om landet. Jeg har brukt tre ulike metoder under undersøkelsen: spørreundersøkelsesskjema, intervju og observasjon. I undersøkelsen fant jeg ut at det er lite lesing på skolen, men at skolen gjør noe for å øke elevenes leseglede. De mest sentrale funnene ved denne oppgaven er at leseglede er viktig fordi det øker elevenes skoleprestasjoner, samt gir kvalifikasjoner som trengs videre i livet. For å øke lesegleden, må lærere gi elevene tilgang på litteratur, sørge for at de har tilstrekkelige leseferdigheter, gi de valgmuligheter og sette av tid til lesing på skolen. Samtidig må de oppmuntre elevene til å lese hjemme.
dc.description.abstractThis paper is about joy of reading. The issue for the paper is: How can teachers increase pupils joy of reading? The theoretical foundation is based on what reading is, and why it is important. Further I have included what different theorists says about what teachers can do to increase the pupils’ joy of reading. Roe (2011), Andersen (2011) and Guthrie (2000, 2004, 2010) are central theorists whom I have sampled theory from. I have done research at a school in Zambia, and therefore I have also included information about the country. I have used three different methods in my research: question form, interview and observation. In the research I found that there is little reading at the school, but the school does some measures to increase the pupils’ joy of reading. The most central findings in this paper is that joy of reading is important, because it enhances pupils’ school achievements, and give qualifications which they need later in life aswell. To increase the joy of reading, the teachers must give the pupils access to literature, make sure they have sufficient reading skills, give them choices and make time for reading at school. Also, they must encourage the pupils to read at home.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleJOY OF READING
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel