Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØyvind Soltun Andreassen
dc.contributor.authorGrønseth, Tiril Olise
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:11Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610427
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg valgt å utforske temaet sammenligning med problemstillingen «På hvilken måte legger læreplan og lærebøker opp til at religioner og livssyn skal sammenlignes i KRLE-faget?». Oppgaven er en kvalitativ studie, hvor jeg har sett nærmere på to lærebøker for KRLE-faget i grunnskolen, KRLE-boka 8-10 BASIS og 10 Store Spørsmål. Denne oppgaven ser på hvordan sammenligning kan og bør foregå i skolen, basert på hva læreplanen har av kompetansemål angående emnet og hva teori sier om hvordan sammenligning kan gjennomføres på best mulig måte. Sentrale funn fra studiet om sammenligning i skolen er læreplanens fokus på sammenligning av religioner og livssyn og hvordan de to lærebøkene KRLE-boka og 10 Store Spørsmål løser kompetansemålene på forskjellige måter. KRLE-boka har et stort fokus på sammenligning, mens 10 Store Spørsmål i mindre grad fokuserer på sammenligning.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis I decided to explore the topic question: «In what way does curriculum and textbooks make comparisons between religions and philosophies of life in the subject RE?». The assignment is a qualitative study, where I have studied two textbooks from secondary school used in the Norwegian subject «knowledge of Christianity, religion, philosophies of life and ethics», here shortened to RE. This assignment looks at how comparison can and should take place in RE, based on which goals the curriculum has regarding comparison and what theories says about how comparison can be done in the best possible way. Key findings from the study of comparisons in textbooks are the curriculum's focus on comparing religions and philosophies of life and how the two textbooks KRLE-boka and 10 Store Spørsmål solve the goals to knowledge in different ways. KRLE-boka has a major focus on comparison, while 10 Store Spørsmål focus on comparison to a lesser extent.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«På hvilken måte legger læreplan og lærebøker opp til at religioner og livssyn skal sammenlignes i KRLE-faget?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel