Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCamilla Stabel Jørgensen
dc.contributor.authorMalin Margrethe Granseth
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:55Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610403
dc.description.abstractFagfornyelsen vil bringe nye nasjonale læreplaner ut til norske skoler fra høsten 2020. I disse vil 22. juli 2011 omtales og for første gang blir en enkelthendelse nevnt eksplisitt i norske læreplaner. Ønsket fra Utdanningsdirektoratet er et skjerpet fokus på temaer som likeverd, demokrati og kritisk tenkning for å blant annet forebygge ekstreme handlinger, holdninger og terror. Når denne innføringen skjer blir det lærernes ansvar å gjennomføre denne ønskede opplæringen, derfor er det interessant å undersøke hva de selv tenker om dette. Denne oppgaven ønsker derfor å undersøke hvordan et utvalg barneskolelærere stiller seg til at 22. juli 2011 skal omtales i de nye læreplanene, med fokus på om de er negativt eller positivt innstilt og hva som eventuelt ligger bak. Datamaterialet brukt til å undersøke denne problemstillingen er innsamlet kvalitativt med et utvalg bestående av fire barneskolelærere. Funnene viser at lærerne i stor grad uttrykker å være positivt innstilt, særlig på grunn av mulighetene for annen undervisning og læring temaet 22. juli åpner for. Likevel virker det som at elementer som usikkerhet knyttet til egen kompetanse og kunnskap, og hvordan lærerne vurderer elevenes behov veier negativt i deres vurdering av omtalen i læreplanene.
dc.description.abstractIn 2020 the Norwegian national curriculum will be renewed for the first time in 14 years, and for the first time a lone standing historic event will be part of this curriculum, that is the terror actions committed 22nd of July 2011 in Oslo and Utøya. The Norwegian Directorate of Education wishes through this implementation to increase attention to themes such as equality, democracy and critical thinking to prevent development of extreme attitudes, actions and terrorism. It will be the teachers’ task to conduct the actual instruction and teaching, and it is thus interesting to investigate whether they are positively or negatively minded about this implementation. This thesis attempts to investigate how a selection of primary school teachers view the introduction of the 22nd of July into the new curriculum, and what might lay behind these views. The data is collected through qualitative written interviews of four primary school teachers. The findings show that the teachers are mainly positively minded, but that insecurity and how they view their pupils’ needs might weigh negatively in their judgement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår nasjonal krise blir historisk pensum - lærerens møte med 22. juli i klasserommet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel