Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorIsaksen, Tonje Mølmen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:34Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610377
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er barneomsorg, og problemstillingen fokuserer på hvordan lærere forholder seg til elevers omsorgssituasjon, og eventuelt omsorgssvikt. I tillegg har jeg en underproblemstilling som fokuserer på relasjonens betydning for avdekking av omsorgssvikt. Det finnes mye forskning på feltet, innenfor både pedagogikk og psykologi. Jeg har primært støttet meg på studiene til Kari Killén, Øyvind Kvello, John Bowlby og Urie Bronfenbrenner. Problemstillingen belyses ved bruk av kvalitativt forskningsintervju, med to lærere som informanter. Funnene viser at de aktuelle lærerne har stor omsorg for sine elever, de er ofte bekymret for dem, og føler stort ansvar for å oppdage eventuell omsorgssvikt. Likevel viser undersøkelser en kultur for underrapportering i læreryrket, der kunnskapsmangel blir utpekt som hovedårsak. Lærerne uttrykker også vanskeligheter med å lese elever, dette fordi elever ofte skjuler sine vanskelige hjemmeforhold. Videre understrekes betydningen av en god lærer-elev-relasjon. Funnene fra studiet bidrar til økt forståelse av lærerens møte med omsorgssvikt i hverdagen, og det brede ansvaret lærerne har.
dc.description.abstractThe subject of this study is childcare, and the issue focuses on how teachers deal with pupils care situation, and possible neglect. In addition, I have a side issue which focuses on the importance of relations in uncovering neglect. There is a lot of previous research on this subject, both within pedagogy and psychology. My primary sources are Kari Killén, Øyvind Kvello, John Bowlby and Urie Bronfenbrenner. The issue is conducted with the use of a qualitative research interview, with two teachers as my informers. The results show that the informers have great care for their pupils, they are often concerned about them, and feel great responsibility for detecting possible neglect. Nevertheless, research shows a culture for underreporting in the teacher profession, and lack of knowledge is the primary cause. The teachers also express difficulties with reading pupils, because they often try to hide their rough home conditions. Furthermore, the importance of a good teacher-student-relationship is adressed. The results of this study contributes to an increased understanding of the teachers meet with neglect in the day-to-day school life, and the broad extent of their responsibility.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærerhjerte
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel