Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorkildsen, Hermund
dc.contributor.authorDolmseth, Heidi Camilla
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:31Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610370
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne oppgaven har vært elevenes egenvurdering i emnet Algebra. Jeg har belyst temaet med teori om vurdering for læring og om egenvurdering som fører læringen fremover. Jeg har hatt til hensikt å belyse elevenes forståelse i algebra og ut fra dette se hvordan de vurderer egen læring. Jeg har søkt svar på problemstillingen: Hvordan kan vi utvikle mulige forbedringspotensialer for god egenvurdering for elevene i temaet Algebra, ved hjelp av å vurdere elevene på ulike forståelsesnivå? Metoden jeg har brukt for å finne svar på problemstillingen har vært en kvalitativ casestudie. Jeg har innhentet data ved å intervjue både lærer og en gruppe elever. Jeg har sett på intensjon læreren hadde med at elevene skulle vurdere seg selv i emnet Algebra og hvordan læreren la opp undervisningen. På grunnlag av lærerens intensjoner med egenvurdering, elevenes forståelse av likhetstegnet og aritmetikk, elevenes strategier i likningsløsning og elevenes egenvurderinger underveis i læreprosessen, har jeg funnet forbedringspotensialer for god egenvurdering. Studien min viser at elever i 6.klasse kan ha vansker med å huske innhold i kunnskapsmålene i emnet Algebra, men at de kan vurderer sin egen læring i samsvar med kartlagt kunnskap når elevene støtter seg på konkretiserte mål. Videre viser studien min at elevene ikke blir bevisstgjort suksesskriterier som «det er opp til meg» og «jeg kan gjøre noe med det». Dette er et tiltak som lærere og elever bør jobbe bevisst med, for at egenvurderingen skal drive læringen fremover. Forskningen viser at mens kunnskapen til elevene ennå er lav i emnet Algebra, samsvarer elevenes egenvurderinger om mestring dårlig med kartlagte behov for hjelp. Innføringen i nye tema bør derfor være grundig, selv om elevene selv mener at de mestrer oppgavene og behersker strategiene. Dette vil si at læreren må legge til rette for egenvurdering i temaet algebra, når det er meningsfullt for enten elever eller lærer at de vurderer seg selv. Studien min viser også at elevene ser nytteverdien av at egenvurderingene blir formidlet til lærer, for at hun skal vite hvor langt de har kommet i læreprosessen, slik at hun kan ta hensyn til dette i den videre undervisningen. Elevene utrykker tydelig ønske om å få samtale med lærer om egen læring. Dette viser at annerkjennelse av egenvurderingene gir motivasjon for videre læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan vi utvikle mulige forbedringspotensialer for god egenvurdering for elevene i temaet Algebra, ved hjelp av å vurdere elevene på ulike forståelsesnivå?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel