Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjøvik, Øistein
dc.contributor.authorSellæg, Oddleif
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:30Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610368
dc.description.abstractRegjeringen stilte gjennom Stortingsmelding 11 nye kompetansekrav for lærere i Norge. Kravet startet et stor utdanningsløft gjennom initiativet «Kompetanse for Kvalitet (KFK). Videre kommer nye læreplaner høsten 2020. Fagfornyelsen har nye kjerneelementer som utforsking, modellering problemløsing, kommunikasjon, osv. Mange lærere har tatt etter- og videreutdanning innenfor en undervisningsmetode som kalles Inquiry basert læring (IBL). Denne metoden er rettet mot kjerneelementene i fagfornyelsen. Jeg har derfor i denne studien valgt å undersøke: Hvilke faktorer påvirker nyutdannede lærere i sin implementering av Inquiry basert matematikk i skolen. For å få svar på problemstillingen har jeg gjennomført dybdeintervju med 3 lærere på barne- og ungdomskolen. Alle 3 hadde tatt IBL inspirerte videreutdanning, og jobbet 1-2 år etter utdanning. Funnene i analysen har blitt diskutert i forhold til hvilke tiltak som er gjort for at lærerne skal kunne implementere den nye kunnskapen på en effektiv måte. Da er det i hovedsak sett på: Tilgjengelige ressurser og muligheten til Profesjonell Utvikling. Analysen kan tyde på at arbeidsbelastning til informanten er stor. De gir uttrykk for at de er avhengige av en viss mengde tilgjengelige ressurser for å få en effektiv implementeringsprosess. De gir uttrykk for at de trenger mer tid, bedre lærebøker, fleksibel og tilrettelagt timeplan og mulighet til samarbeid og erfaringsdeling med andre ressurspersoner. En positiv faktor var å delta fagteam, der faglærere møttes og tok felles beslutninger og delte erfaringer. Det ga mulighet til selvrefleksjon og profesjonell utvikling. Det kom også frem at organiseringa på en liten barneskole med en kontaktlærer som underviser i mange fag i samme klasse kan skape en større fleksibilitet og mulighet til gjennomføring av IBL, enn du vil ha som faglærer ved en stor enhet på ungdomsskolen. Ved den største enheter var det indikasjoner for utfordring med å samle hele personalet, mer rigide timeplaner og mindre fleksibilitet. Undersøkelsen indikerer også at dårlige økonomi påvirker en implementeringsprosess negativt gjennom mindre tilgjengelige læremidler, mindre tilgjengelige lærere og mindre tid til samarbeid. Resultatene i studiene er samsvar med tidligere forskning og understreker viktigheten av tilgjengelige ressurser og muligheten til samarbeid, erfaringsdeling og mulighet til profesjonell utvikling. En viss mengde tilgjengelige ressurser er essensielt i en så krevende implementeringsprosess som det er med IBL.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie om implementering av Inquiry basert læring (IBL) i skolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel