Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkvold, Lillian
dc.contributor.authorHegge, Ingeborg
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:29Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610367
dc.description.abstractÅpne skoler handler om en arealmessig åpenhet i skolebygg og den tilhørende pedagogiske virksomheten. Denne utformingen har vært en del av Norske skoler siden 1960-tallet, men i de senere tiår har det nesten ikke blitt forsket på sammenhengen mellom skolearkitektur, lærernes undervisning og elevenes læringsutbytte (Vinje, 2010, s. 3). Ved å se på historien og hvor idéene om åpne skoler kom fra, kan vi se at utbyggingen av åpne skoler i Norge ikke var tydelig utledet av en pedagogisk begrunnelse (Reitan, 1976, s. 8). Problemstillingen for oppgaven er: Hva kan to læreres erfaringer med åpne skoler fortelle oss om denne virksomheten i dag sammenlignet med de tiltenkte hensiktene som lå bak denne skoleutformingen? Oppgaven inneholder et kvalitativt intervjustudie av to lærere, med brevmetode som form. I analyse av datamaterialet fant jeg at åpne skoler har en større grad av felleskap og samarbeid mellom lærere, noe som var en av hensiktene bak skoleutformingen. Imidlertid åpner utformingen også for uro og støy av en alvorlig grad som er ødeleggende for elevenes læringsmiljø.
dc.description.abstractOpen schools is an openness in school buildings and the related pedagogical reasoning. This design has been a part of Norwegian schools since the 1960s, but in recent years there has been little research on the connection between school architecture, the teaching and the learning outcomes of the students (Vinje, 2010, s. 3). By looking at the story and where the ideas of open schools came from, we can see that the development of open schools in Norway was not clearly derived from a pedagogical reasoning (Reitan, 1976, s. 8). The topic question is: What can two teachers experiences with open schools tell us about their activity today compared to the intended purposes behind this school design? The assignment contains a qualitative interview of to teachers, using the letter method as form. By analyzing my data, I found that open schools have a greater degree of collaboration between teachers, which was one of the aims of the school design. However, the design also opens up for turmoil and noise of a serious degree which is debillitating to the students' learning environment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvorfor åpne skoler?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel