• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærer-elev-relasjonen og trivsel i skolen

Barlaup, Helene Nævdal
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2339084.pdf (5.411Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610363
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [2013]
Sammendrag
Denne oppgaven belyser sammenhengen mellom temaene lærer–elev–relasjon og elevers trivsel i skolen. Jeg ønsker å finne ut hvordan elever på ett sjuende trinn opplever at læreren bør være mot dem for at de skal trives på skolen. Dette ønsker jeg å forske på da jeg ser det som viktig at læreren vet hvilken påvirkning hun har på elevers trivsel. For å finne ut mer om dette har jeg tatt i bruk kvalitativ metode i form av refleksjonsnotat, og stilt 50 elever på sjuende trinn to spørsmål.

I oppgaven drøfter jeg mine funn opp imot selvbestemmelsesteori, teori om sosial støtte og teori om den autoritative klasselederen. Konklusjonen jeg har kommet frem til er at elevene på dette sjuende trinnet er opptatt av å ha en autoritativ lærer, som gir elevene sosial støtte, dekker elevenes behov for kompetanse og tilhørighet, og legger til rette for et godt læringsmiljø.
 
This thesis explains the connection between the subjects teacher-student-relations and the students wellbeing. I want to determine how students in one seventh grade class feel their teacher should act towards them for them to achieve a feeling of wellbeing. I want to research this as I value the importance of a teacher knowing her impact on the students. To explore this I have utilized a qualitative method in the form of a reflection paper, and surveyed 50 students in one seventh grade class.

In the thesis I reflect on my discoveries towards the self-determination theory, theories about social support and theory about the authoritative leader of the class. My conclusion is that students at this level desire an authoritative teacher, who gives the students social support, covers the students need for competence and belonging, and facilitates a positive class environment.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit