Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMegaard, Trygve
dc.contributor.advisorJohansen, Bye Kristel
dc.contributor.authorHoff, Jakobsen Anette
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:14Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610344
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har til hensikt å beskrive hvordan lærere opplever muligheten for tilpasset opplæring ved bruk av uteskole. Forskningsmetoden som er brukt er intervju av to lærere. Lærerne som er intervjuet bruker uteskole som metode regelmessig, og resultatet fra intervjuene viser at lærerne opplever uteskole som en god metode for å nå målet om tilpasset opplæring. Begrunnelsen for at metoden er god, mener de er fordi uteskolens egenart byr på varierte arbeidsmetoder, fysisk aktivitet og praktisk arbeid. I tillegg opplever lærerne at det er lettere å differensiere oppgaver i uteskole. Sosial læring, relasjonsbygging og opplevelser er andre positive effekter. Lærerne som er intervjuet mener at mange elever vil få et bedre læringsutbytte fra uteskole. Til tross for at det skjer mye tilpasset opplæring i uteskole opplever lærerne at metoden er mindre brukt jo lenger man kommer opp i klassetrinnene. Dette er fordi lærere, ved siden av alle de positive effektene, også opplever at bruk av uteskole er utfordrende og krever mye forarbeid for å kunne ha et vellykket opplegg som gir godt læringsutbytte.
dc.description.abstractThis thesis aims to show teachers experiences of tailored education within outdoor education. The research methods used are interviews of two teachers. The teachers interviewed, regularly use outdoor education as a method. The results from the interviews show that the teachers find outdoor education to be a suitable method to fulfil the requirements of tailored education. The reasoning behind the suitability, they believe, is that the distinct environment offers varied working methods, physical activity and practical work. The teachers also find it easier to differentiate tasks in outdoor education. They believe that outdoor education has a positive effect on social learning, relationship building, experiences and inclusion. The teachers that were interviewed believe that many students will have a more rewarding educational experience from outdoor education. Even though tailored education is often provided through outdoor education, the method is less frequently used as the children get older. This is because the teachers, despite all the positive effects, find outdoor education challenging, as it requires a lot of planning to have a successful and rewarding class. The following research question for this thesis is: How do teachers experience tailored education in outdoor education?
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUteskole og tilpasset opplæring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel