Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Anders, Aasgaard.
dc.contributor.advisorGrønningsæter, Stein, Erik.
dc.contributor.authorVitsø, Vegard
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:13Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610341
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven har jeg undersøkt rundt begrepet tegneglede, der jeg har undersøkt hvilke faktorer som spiller inn for å skape tegneglede i skolen. Dette har jeg undersøkt i form av intervju med fire forskjellige intervjuobjekter som underviser i kunst og håndverk i barneskolen. Etter intervjuene analyserte jeg materialet mitt der jeg kom frem til mine funn i denne oppgaven. Disse funnene ble videre drøftet i en egen drøftingsdel i lys av teori som er relevant for funnene mine. Denne teorien er jobbet med under hele prosessen, den er hentet ut både før og underveis i prosessen med denne oppgaven. Mine funn endte i fire hovedkategorier som er tilpasset opplæring i forhold til motivasjon og mestring, klasseledelse og relasjoner, fagdidaktikk og til slutt negativitet til tegning og tegnekrisa. Videre i min drøftingsdel kom jeg fram til at disse fire forskjellige kategoriene er nødvendige der disse jobber sammen på veien mot å skape tegneglede. Gode relasjoner og god klasseledelse trengs for å skape en god og trygg økt. Dette påvirker også videre til at elever tørr å utfolde seg, prøve noe nytt, og være kreative. For at eleven skal kunne være kreative trenger de kunnskap om tegning. For å kunne få denne kunnskapen bør elevene være motiverte for oppgaven. Kunnskap om tegning er også med på å «motvirke» tegnekrisa, noe som igjen er med på å styrke tegnegleden. Som vi kan se så kan man ikke bare en ting som er med på å skape tegneglede, men det er mange forskjellige faktorer som påvirker hverandre på veien mot denne tegnegleden. Jeg har ikke klart å komme fram til en enkel konklusjon eller en enkel definisjon på hvordan man kan lage denne tegnegleden. Men ut ifra intervjuene fikk jeg en definisjon fra en lærer som passer bra til å fortelle hva tegneglede er for noe. Definisjonen lyder som følger: «Det å tegne, tømme blyant etter blyant for innhold er tegneglede. Tegneglede er flyt. Det å miste tid og rom og bare være i ett med blyant og papir.» (L4)
dc.description.abstractSummary In this assignment, I have investigated the concept of drawing motivation, in which I have investigated the factors that play a role in creating drawing motivation in school. This has been studied in the form of interviews with four different interview objects, that teaches in art and crafts in primary school. After the interviews, I analyzed the material where I came to my findings in this task. These findings were discussed in a separate discussion section, in light of the theory that is relevant to the foundings of mine. This theory is worked with throughout the whole process. It is retrieved both before and during the process of this task. My findings ended in four main categories that are adapted to education in relation to motivation and mastering, class management and relationships, subject didactics and ultimately negativity to drawing, and drawing crisis. Furthermore, in my discussion section, I came to the conclusion that these four different categories are necessary where these work together on the road to creating drawing motivation. Good relationships and good class management are needed to create a good and safe session. This also impacts on the fact that students dare to unfold, try something new, and be creative. In order for the student to be creative, they need knowledge about drawing. In order to gain this knowledge, students should be motivated for the task. Knowledge of drawing also contributes to "counteracting" the drawing crisis, which in turn helps to strengthen the drawing motivation. As we can see, it is not just one thing that contributes to creating character, but there are many different factors that influence each other along the way to this drawing motivation. I have not come to a simple conclusion, or a simple definition of how to create this drawing motivation. But from the interviews, I got a definition from a teacher who is appropriate to explain what the drawing motivation is. The definition reads as follows: "Drawing, emptying pencil for pencil for content is drawing motivation. Drawing motivation is flow. Losing time and space and just being one with pencil and paper” (L4).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTegneglede i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel