Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrendløkken, Tone
dc.contributor.advisorHarstad, Ola
dc.contributor.authorRisnes, Mona
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:12Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610340
dc.description.abstractDenne oppgaven har som fokus å se på relasjonens betydning for læring, og da med tanke på relasjon mellom lærer-elev. Problemstillingen er: hvordan kan god relasjon mellom lærer-elev påvirke elevenes mulighet for læring, og hvilke syn har noen fagfolk på denne sammenhengen? Som problemstillingen sier, vil mitt utgangspunkt og min empiri være ulike fagfolk sin forskning og deres syn på om lærer-elev relasjon kan påvirke elevens mulighet for læring. Metoden jeg har valgt er dokumentanalyse av tidligere forskninger: en artikkel (Bø & Hovdenak, 2011), en doktoravhandling (Nordahl, 2000) og en forskningsrapport (Sørlie & Nordahl, 1998). Disse forskningene vil jeg drøfte opp mot teori og faktorer som omhandler blant annet trygghet, dialog, emosjonell- og faglig støtte, signaler som sendes ut og tolkes m.m. Forskningene tar for seg ulike faktorer, som de bruker i sin tilnærming om å si noe om hvordan lærer-elev relasjon kan påvirke muligheter for læring. Disse faktorene er: holdninger til faget (Bø & Hovdenak, 2011), elev-elev relasjon (Nordahl, 2000) og problematferd (Sørlie & Nordahl, 1998). Viktigheten av god lærer-elev relasjon kommer tydelig frem i alle tre forskningene, og ut i fra disse forskningene har jeg ved hjelp av teori, analyse og drøfting kommet frem til at en god lærer-elev relasjon kan fremme mulighetene for elevers læring når det kommer til å kunne påvirke de tre ovennevnte faktorene. Denne konklusjonen er basert på de tre ovennevnte forskningene, og inkluderer bare disse forskernes syn på hvordan de tre faktorene kan påvirke muligheter for læring. Andre forskere kan dermed ha et annet resultat.
dc.description.abstractThe focus in this task is to look at the importance of the relationship between teacher-student, in terms of learning. The research question for this task is: How can a good relationship between teacher-student influence the students opportunity for learning, and what views do some professionals have in this context? My main focus and my empirical research will thus be what view some professional have expressed in their thesis. The method I have chosen for this task, is a document analysis of previous research: an article (Bø & Hovdenak, 2011), a thesis (Nordahl, 2000) and a research report (Sørlie & Nordahl, 1998). I will discuss these researches against theory and factors that addresses themes like safety in the classroom, dialogue, emotional- and professional support, signals that sends out and interpreted, etc. My three researches addresses different factors in their thesis, as an approach to say something about how teacher-student relationship can influence learning opportunities. These factors are: attitudes to the subject (Bø & Hovdenak, 2011), student-student relationship (Nordahl, 2000) and problem behavior (Sørlie & Nordahl, 1998). The importance of good teacher-student relationship is evident in all three researches. Based on these researches, I have come to the conclusion that a good teacher-student relationship can promote the opportunities for student learning, when it comes to influence the three factors mentioned above. This conclusion is based on the three above-mentioned research, and includes only those researchers' views and findings on how the three factors can influence learning opportunities. Other researchers may thus have a different result.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjonens betydning for læring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel