Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArmend Tahirsylaj
dc.contributor.authorMaria Larsson Pedersen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:08Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610333
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvorvidt skyldfølelse ble opplevd av lærere i det norske utdanningssystemet og eventuelt hvorfor, etterfulgt av ytterligere undersøkelser for å se om dette hadde konsekvenser for disse lærerne. Data ble hentet fra Utdanningsnytt.no, en norsk nettside og plattform for artikler skrevet av både lærerne selv, intervjuer med lærere og forskningsartikler utført i norsk utdanningskontekst. En dokumentanalysemetode ble brukt for å undersøke de 10 artiklene hvor disse først ble analysert separat før en prosess innebærende av sammenligning og separasjon ble fullført for å se om parallelle antagelser pekte imot visse resultater. Når det gjelder studiens første spørsmål, ble det funnet konsistens iblant dataene som understreket hvordan skyld er svært tilstedeværende i læreryrket hvor tydelige funn pekte mangel på tid til å utføre både arbeidsmengde og omtanke ovenfor elevene. Den videre undersøkelsen som forsøkte å svare på studiens andre spørsmål så også sammenhengende negative resultater bland dataen pekende hovedsakelig i retning av utbrenthet som følge av deres lærerskyld. Studien er etter min kjennskap en av de få gjennomførte undersøkelsene om lærerskyld i det norske utdanningssystemet, den bidrar dermed til preliminære antagelser innenfor sitt fagområde. Nøkkelord: Lærer-skyld, Forfølgelses skyld, Depressiv skyld, Utbrenthet
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate whether the emotion guilt was experienced by teachers in the Norwegian educational system and why, followed by further examinations as to see whether this had consequences for these teachers. Data was collected from Utdanningsnytt.no, a Norwegian webpage being a platform for articles both written by teachers themselves, interviews with teachers and research articles conducted in Norwegian educational settings. A document analysis approach was used to investigate the 10 articles that was used to examine the papers thesis, where the articles were analyzed separately before a process of comparison and separation was completed to see whether parallel assumptions pointed towards results. As for the first question of the paper, consistency was found in the data emphasizing how guilt is in fact highly present in the teaching profession deriving from teachers limited time to accomplish their workload and provide care for their students. The further examination distinguishing the findings to answer the second question also suggested cohesive negative outcomes as a result of their teacher-guilt. As far as I am aware, this study is one of the few conducting research on teacher-guilt in the Norwegian educational system leading it to contribute as preliminary assumptions within its field. Key words: Teacher-guilt, Persecutory-guilt, Depressive-guilt, Burnout
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTeacher-guilt and its possible outcomes
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel