dc.contributor.advisor | Øyvind Haugan Lien | |
dc.contributor.author | Charlotte H. Fagervold | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:07:59Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:07:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610324 | |
dc.description.abstract | Målet med denne studien var å undersøke hvilke strategier som er blitt brukt til å løse en arealoppgave av en gruppe med 4. trinnselever i sammenheng med en kontekst-oppgave. Studien baserer seg på elevarbeid fra et opplegg med undersøkende matematikk laget av Fosnot m.fl. Denne studien handler matematisk sett om areal og vil se om følgende forskningsspørsmål kan besvares: Hvilke strategier bruker 4.trinns elever til løsning av kontekstbaserte arealoppgaver? Denne problemstillingen skal forsøkes besvares med et kvalitativt utvalg av forskning av 50 elever på 4. trinn ved en barneskole i Trøndelag.
For å besvare problemstillingen har jeg selv holdt undervisningen og har samlet inn deres elevarbeid i form av plakater som de har produsert sammen i læringspar. Jeg har kategorisert og analysert de innsamlede strategiene med en konstant komparativ analysemetode for å finne svar på problemstillingen. Jeg tok med meg de fire mest brukte strategiene videre til analysering, som videre ble drøftet i henhold til utvalgt teori. Teoriene jeg har brukt til til å finne svar på problemstillingen er: Undersøkende og kontekstbasert matematikkundervisning, arealforståelse,tallforståelse, instrumentell og relasjonell forståelse, indre og ytre motivasjon, tilpasset opplæring og strategi. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate what strategies that have been used to solve an area assignment of a group of 4th grade students in conjunction with a contextual assignment. The study is based on a unit developed to work with inquiry-based and investigations from student that is made by Fosnot et.al. This study concerns mathematically about area and will see if the following research questions can be answered: Which strategies use 4. step students to solve context-based areas?
will be attempted with a qualitative selection of research by 50 pupils in the 4th grade at a primary school in Trøndelag.
In order to answer the problem, I myself have held the instruction and have collected their student work in the form of posters that they have produced together in “learning pairs”.
I have categorized and analyzed the collected strategies with a constant comparative analysis method to find answers to the problem. I took with me the four most commonly used strategies for analysis, which was further discussed in accordance with selected theory. The theories I have used to find answers to the problem are: investigate and context-based mathematics teaching, understanding for area, numerical understanding, instrumental and relational understanding, inner and outer motivation, adapted education and theory about strategy. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En kvalitativ studie av strategier i sammenheng med kontekstbasert matematikkundervisning | |
dc.type | Bachelor thesis | |