Show simple item record

dc.contributor.advisorØyvind Haugan Lien
dc.contributor.authorCharlotte H. Fagervold
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:59Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610324
dc.description.abstractMålet med denne studien var å undersøke hvilke strategier som er blitt brukt til å løse en arealoppgave av en gruppe med 4. trinnselever i sammenheng med en kontekst-oppgave. Studien baserer seg på elevarbeid fra et opplegg med undersøkende matematikk laget av Fosnot m.fl. Denne studien handler matematisk sett om areal og vil se om følgende forskningsspørsmål kan besvares: Hvilke strategier bruker 4.trinns elever til løsning av kontekstbaserte arealoppgaver? Denne problemstillingen skal forsøkes besvares med et kvalitativt utvalg av forskning av 50 elever på 4. trinn ved en barneskole i Trøndelag. For å besvare problemstillingen har jeg selv holdt undervisningen og har samlet inn deres elevarbeid i form av plakater som de har produsert sammen i læringspar. Jeg har kategorisert og analysert de innsamlede strategiene med en konstant komparativ analysemetode for å finne svar på problemstillingen. Jeg tok med meg de fire mest brukte strategiene videre til analysering, som videre ble drøftet i henhold til utvalgt teori. Teoriene jeg har brukt til til å finne svar på problemstillingen er: Undersøkende og kontekstbasert matematikkundervisning, arealforståelse,tallforståelse, instrumentell og relasjonell forståelse, indre og ytre motivasjon, tilpasset opplæring og strategi.
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate what strategies that have been used to solve an area assignment of a group of 4th grade students in conjunction with a contextual assignment. The study is based on a unit developed to work with inquiry-based and investigations from student that is made by Fosnot et.al. This study concerns mathematically about area and will see if the following research questions can be answered: Which strategies use 4. step students to solve context-based areas? will be attempted with a qualitative selection of research by 50 pupils in the 4th grade at a primary school in Trøndelag. In order to answer the problem, I myself have held the instruction and have collected their student work in the form of posters that they have produced together in “learning pairs”. I have categorized and analyzed the collected strategies with a constant comparative analysis method to find answers to the problem. I took with me the four most commonly used strategies for analysis, which was further discussed in accordance with selected theory. The theories I have used to find answers to the problem are: investigate and context-based mathematics teaching, understanding for area, numerical understanding, instrumental and relational understanding, inner and outer motivation, adapted education and theory about strategy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av strategier i sammenheng med kontekstbasert matematikkundervisning
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record