Show simple item record

dc.contributor.advisorBrendeløkken, Tone
dc.contributor.advisorHarstad, Ola
dc.contributor.authorLilleindset, Ingeborg
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:57Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610321
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsker jeg å se på hva som er de utløsende årsakene til utfordringer i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan retningslinjene for skolen skape slike utfordringer. De viktigste momentene jeg velger å se på da er hva som kan være årsaker til at begge partene i skole-hjem-samarbeidet opplever et lite optimalt samarbeid. Dette vil jeg gjennomføre ved å bruke spørreundersøkelser både for elever ved 9.trinn og for ledelsen på den valgte skolen. Hos 9. blir det gjennomført en kvantitativ undersøkelse, mens hos ledelsen blir det gjennomført en mer kvalitativ. Jeg vil først og fremst se på hva de utløsende årsakene til at skolen og hjemmet sliter med sitt samarbeid er, men ønsker og å se på om personalet på skolen er ressursorienterte på skole-hjem-samarbeidet. Er skolen klar over om og hvordan hjemmet jobber med skolen utenfor skoletid eller er dette et ansvar som kun hviler på foreldrene, og er dette noe skolen legger mye vekt på? Svarene fra spørreundersøkelsen viser at de utløsende årsakene ikke bare består av dårlig informasjonsgiving mellom skolen og hjemmet, men også hvordan skolens retningslinjer er utarbeidet og gjennomført på skolen og trinnet. Samtidig viser funnene at foreldrene ikke engasjerer seg i barnets skolearbeid like mye som skolen skulle ha ønsket.
dc.description.abstractIn this study, I aspire to look at the triggering causes for challenges in the school-home-collaboration, and how the school`s guidelines can create such challenges. The most important aspects I choose to look at, are what may be reasons for why both parties in the home-school partnership is experiencing a slight optimum collaboration. I carried out this by using surveys for both students at the 9th grade, and for the management at the chosen school. Within the 9th grade I conducted a quantitative survey, while with the management a qualitative survey will be carried out. First and foremost, I want to look at what the causes why the school and the homes struggle with their collaboration. In addition, I want to see if the school staff are resource-oriented at school-home-collaboration, and if this is something they emphasise. Is the school aware of how the home works with the school outside school hours, or does the responsibility only rely on the parents? The responses from the survey show that the triggering causes not only is caused by poor information between the school and the home, but it is also prompted by how the school guidelines are prepared and implemented at the school and grade level. At the same time, the findings show that the parents do not engage in the children’s school work as much as the school would have wanted.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet vanskelige samarbeidet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record