Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Ann Sylvi
dc.contributor.advisorWicklund, Beret
dc.contributor.authorYstad, Vilde Ryen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:46Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610307
dc.description.abstractLitteraturen har tradisjonelt hatt stor plass i norskfaget. I prosessen fra å ha som hovedoppgave å videreføre tradisjon og fellesskap til å bli en kilde til individets utvikling av grunnleggende ferdigheter, har særlig den eldre litteraturen mistet noe av sin rolle. På bakgrunn av dette har jeg valgt å vise aktualiseringspotensiale som kan ligge i en eldre tekst. Det har jeg gjort ved å nærlese Bjørnstjerne Bjørnsons drama Over ævne. Andet stykke (1895). Teksten er en av mange som tilsynelatende har mistet sin aktualitet. Det kan henge sammen med at den er sterkt knyttet til sin samtids sosiale og politiske kontekst, men teksten tematiserer også mer eksistensiell problematikk. Min problemstilling er «Hvordan kommer hybris-tematikken fram i Bjørnstjerne Bjørnsons drama Over Ævne. Andet stykke (1895) og hvordan kan stykket aktualiseres i lys av dagens samfunnsproblematikk?». Mennesket tendens til å handle uklokt og trå over moralske grenser ut fra en ide om egen uovervinnelighet, gjennomsyrer dramaet som helhet. I en didaktisk sammenheng har jeg drøftet hvordan teksten diskuterer dagsaktuell problematikk knyttet til terrorisme og mediemakt. For å gripe kompleksiteten i dramaet har jeg benyttet meg av nyhistoristisk teori og hermeneutikk. På den måten har jeg lest teksten både ut fra den historiske konteksten den ble skapt i, og ut fra egen forståelseshorisont. Jeg har også gjort rede for didaktiske sider ved emnet. Norskfaget skal bidra til elevenes evne til tolkning, til å forstå ulike kulturer og til kritisk tenkning. Lesning, tolkning og søken etter ny mening i litteratur kan være med å bidra til danning.
dc.description.abstractTraditionally, literature has been given an important role in Norwegian language education. The subject’s role has gradually changed from that of focusing on the transfer of tradition and sense of community towards becoming a source of developing basic skills for each individual student. A side effect of this process is that the role of older literature in particular has diminished. On this basis, I have decided to demonstrate the potential of relevance that can be found in older texts. I have done this through a close reading of Over ævne. Andet stykke, (Beyond Human Power – II) (1895) by Bjørnstjerne Bjørnson. This text is one of many that seemingly have lost their relevance. This could be because it is closely connected to the social and political context of its time. However, the text also raises more existential issues. My thesis is «What role does the theme of hubris play in Over ævne. Andet stykke, (Beyond Human Power – II) by Bjørnstjerne Bjørnson and how can this play be made more relevant in light of current social issues?». Man’s tendency to act foolishly and overstep moral boundaries due to an idea of one’s own infallibility permeates this drama. In the context of education, I have discussed how this text approaches current issues connected to terrorism and the power of the media. To approach the complexity of this play, I have made use of the theories of New Historicism and Hermeneutics. This way, I have read the text both from the historical context in which it was created and from my own background. I have also presented educational aspects of this topic. The subject of the Norwegian Language should help the students to improve their ability to interpret texts, understand different cultures and to improve their critical thinking. Reading, interpretation and the search for new meaning in literature can contribute to personal development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Ingen i verden har lov til at gjøre med sit, hvad han vil» En nærlesning av Bjørnstjerne Bjørnsons drama "Over Ævne. Andet stykke"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel