Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygård, Mette
dc.contributor.authorSivertsen, Eline Taule
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:38Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610297
dc.description.abstractBegrepet kjønn og kjønnsforskjeller er blitt diskutert mye de siste tiårene, og det har vokst fram nye måter å forstå dette på. To av disse forståelsene har samlebetegnelsene poststrukturalisme og evolusjonspsykologi. Det finnes flere personer som har utmerket seg i debatten om kjønn med sine meninger og teorier. I denne oppgaven skal jeg fokusere på to av dem, Judith Butler og Camille Paglia. Hvordan vi forstår kjønnsbegrepet er i endring, og dette kan også ha betydning i skolen. Det kan være nyttig å ha innblikk i elevenes forståelser av kjønn i forbindelse med undervisning i dette temaet. Hvilke forståelser elevene har kan også si oss noe om samfunnets utvikling. I denne oppgaven forsøker jeg dermed å svare på hvilke forståelser av kjønn som kommer til uttrykk hos en norsk 10.klasse i 2019. Ved å foreta en kvalitativ spørreundersøkelse i en 10.klasse samlet jeg inn data som gir et innblikk i elevenes tanker om kjønn. Jeg har deretter drøftet elevenes svar og sett etter likhetstrekk med teori. Undersøkelsen viser at det er innslag av både poststrukturalisme og evolusjonspsykologi i klassen. Flere elever viser også likhetstrekk til Judith Butler eller Camille Paglia sine tanker. De fleste skriver at både kropp og følelser spiller inn på en persons kjønn. Det tydeligste og mest interessante funnet er at et klart flertall av elevene har en blandet forståelse av kjønn, med innslag av begge teorier. Dette kan kanskje si oss noe om samfunnets utvikling, og at kjønnsbegrepet er mer komplekst enn det har vært tidligere.
dc.description.abstractThe concept of gender1 and gender differences have been increasingly discussed over the past decades, and new ways of understanding this have been developed. Two of these understandings are called post - structuralism and evolutionary psychology. There are also several notable people in the debate on gender with their opinions and theories. In this thesis I will focus on two of them, Judith Butler and Camille Paglia. How we understand the gender concept is changing, and this may also be of importance in the education of youth. It may be useful to have an insight into the students’ understanding of gender when teaching this topic. What understandings the students have could also say something about our society. Therefore, I will in this thesis try to answer what understandings of gender are expressed in a Norwegian 10th grade class in 2019. By conducting a qualitative survey in a class, I collected data that gives insight into the students’ thoughts about gender. I then analysed the students answers and looked for similarities to the different theories. The study shows that there are elements of both post-structuralism and evolutionary psychology in the class. Several students also show similarities to Judith Butler or Camille Paglia. Most students write that both body and feelings affect a person’s gender. The most prominent and interesting finding is that a majority of the students have a mixed understanding of gender, with elements of both theories. This may tell us something about society’s development, and that the gender concept is more complex than it has been before. 1 For the sake of simplicity, the word gender is translated from the Norwegian word kjønn, which comprises both sex and gender.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn 10.klasses tanker om kjønn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel