Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnnepetra Røkke Jenssen
dc.contributor.authorCamilla Aasen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:14Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610265
dc.description.abstractUtgangspunktet i denne bacheloren er temaet «vurdering» i kroppsøving. Min problemstilling ble derfor «Hva legger lærere på småtrinnet i begrepet “vurdering” i kroppsøving? Og hvordan vurderer de?». Jeg brukte kvalitative intervju for å undersøke min problemstilling. Intervjuene gjorde at jeg fikk innsikt i deres tanker om temaet. Mitt teoretiske grunnlag er bygget opp av Brattenborg og Engebretsen (2015), Engh (2014), Sunde og Wille (2017), Gamlem (2015) og forskrift til opplæringsloven. Basert på min analyse delte jeg funnene inn i fem kategorier; begrepet vurdering, tilbakemeldinger og framovermeldinger, egenvurdering, utfordringer og hensikten med vurdering. Gjennom intervjuene fant jeg ut at tilbakemelding og framovermelding var begrep informantene vektla ved vurdering av elevene. Informantene ga elevene tilbakemeldinger og framovermeldinger, for så å se hvordan de ble mottatt. Videre utdypet informantene utfordringene med vurdering, og vurderingskriterier ble et tema. Min konklusjon er at informantene hadde klare tanker om hvordan de vurderte elevene, og dette samsvarer delvis med teori. En kan derfor anta at informantene dekker deler av vurderingsbegrepet, men ikke hele. Ved en videre undersøkelse av temaet kan en finne ut om dette faktisk blir praktisert hos lærerne.
dc.description.abstractThe starting point in this bachelor is the theme "assessment" in physical education. My problem, therefore, was "How do primary school teachers describe the term “assessment” in the physical education subject? And how do they assess? ". I used qualitative interviews to investigate this issue. These interviews gave me an insight into the teachers thoughts on this topic. My theoretical basis is built up by Brattenborg and Engebretsen (2015), Engh (2014), Sunde and Wille (2017), Gamlem (2015) and regulations for the Education Act. Based on my analysis, I divided the findings into five categories; the concept of assessment, feedback, self-assessment, challenges and the purpose of assessment. Through the interviews, I found that feedback was the term informants emphasized when evaluating the students. The informants provided the students with feedback and obeserved how this was received. Furthermore, the informants elaborated on challenges with assessment, and assessment criteria became a topic. My conclusion is that the informants had opinions about how they assessed the pupils, and these partly corresponds with theory. One can therefore assume that the informants opinions cover parts of the assessment concept, but not all of it. Onwards, it can be discussed whether this is actually being practiced, which may be found out with further investigations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering i skolen. "Ser du meg eller mine prestasjoner?"
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel