Show simple item record

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorTandberg, Anders
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:14Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610264
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvordan lærere i norsk skole underviser i temaet terrorhandlingene 22.juli. Formålet med oppgaven er å undersøke om det blir undervist noe i det hele tatt, og eventuelt hvordan lærere gjør dette. I oppgaven er det gjort en kvalitativ undersøkelse der jeg har intervjuet lærere ved to ulike skoler som tilhører det norske skolevesenet. For å undersøke hvordan lærere tok opp dette temaet benyttet jeg meg av flere intervjuer. Intervjuene er semistrukturerte, og jeg valgte å intervjue samfunnsfaglærere som har undervist eller underviser i samfunnsfag, KRLE og norsk. Lærerne tilhører ungdomsskoler i Oslo-området og en norsk skole i utlandet. Jeg brukte en intervjuguide som rammeverk for intervjuene, i tillegg ble det oppfølgingsspørsmål hvis det var noe som var uklart. I funnene ser vi at det er blitt brukt i fagene, samfunnskunnskap, historie, norsk og KRLE. Alle lærerne har brukt 22.juli-saken i undervisning gjennom flere ulike metoder. Resultatene tyder på at det blir gjennomført undervisning i temaet, men at lærerne fortsatt er varsomme når det kommer til dette temaet. Flere kvier seg for å undervise i dette, da veldig mange elever kan ha vært berørt direkte til hendelsene. Det positive er at det blir gjennomført i flere fag og med variert undervisning. Informantene sier selv at det er stort engasjement rundt tema, men at det fortsatt er delvis tabubelagt.
dc.description.abstractIn this bachelor's thesis I examine how teachers in the Norwegian school teach the topic of terrorist acts on July 22. The purpose of the task is to investigate whether something is being taught at all, and possibly how teachers do this. In the thesis, a qualitative study has been made in which I interviewed teachers at two different schools belonging to the Norwegian school system. To investigate how teachers addressed this topic, I used several interviews. The interviews are semi-structured, and I chose to interview social science teachers and religion education and Literacy. The teachers belong to secondary schools in the Oslo area and a Norwegian school abroad. In the findings we see that it has been used in the subjects, social studies, history, Literacy and religion education. In the findings we see that it has been used in the subjects, social science, history, Literacy and religion education. All the teachers are have used July 22 in their subjects, with different types of methods. The results indicate that the topic is being taught, but that the teachers are still cautious when it comes to this topic. Several are reluctant to teach this, as many students may have been directly affected by the events. The positive is that it is carried out in several subjects and with varied teaching. The informants themselves say that there is a great deal of commitment around the theme, but that it is still partly taboo.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan undervise om 22.juli.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record