Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasgaard Madsen, Anders
dc.contributor.advisorGrønningsæter, Stein Erik
dc.contributor.authorLid, Arne Bjarte
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:13Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610263
dc.description.abstractI denne studien har jeg forsket på hvordan mobilene brukes på ungdomsskolenivå i utvalgte islandske klasserom, og hvordan elevene her forholder seg til et totalt mobilforbud. Dette har jeg gjort ved å gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse blant elevene. I tillegg har jeg utført kvalitative intervju med én lærer og to rektorer for også å få en forståelse av de voksnes perspektiv. Som teorigrunnlag har jeg tatt utgangspunkt i relevant forskningsbasert faglitteratur som belyser og problematiserer mobiltelefonens plass i klasserommet. Noen av de mest oppsiktsvekkende funnene i studien omhandler den høye prosent-andelen ikke-faglig mobilbruk i timen. Undersøkelsene viser at 80% av elevene ser på mobilen flere ganger hver time, på tross av at flertallet vet at dette bryter med reglementet. Studien avdekker også at sosiale medier som Snapchat og Instagram er de appene som blir benyttet mest. Samlet sett kan man si at funnene i denne studien vitner om en skolekultur der mobilen brukes aktivt, på tross av at bruken ofte ikke er faglig relevant. Det finnes samtidig enkelte eksempler på faglig bruk av mobilen, der den er en ressurs for elevene, men faren for at den blir en distraksjon er fortsatt høy. På tross av denne faren er mange elever likevel kritiske til et totalt mobilforbud. I en digital tidsalder der mobilene blir en stadig større del av hverdagen til elevene, er det trolig viktig at man tar de utfordringene som finnes i skolen på alvor, og samtidig tilrettelegger for en effektiv utnyttelse av de teknologiske ressursene man har tilgjengelig.
dc.description.abstractIn this current thesis I have been researching how the mobile phones are used at secondary school level in selected Icelandic classrooms, and how the students in these classes feel about a total mobile ban. I have been using a quantitative survey among Icelandic secondary school students. In addition, I have conducted qualitative interviews with a teacher and two principals. I have used relevant research-based academic literature as a theoretical basis. This literature sheds light upon and problematizes the affiliation of cell phones in the classroom. Some of the eye-catching findings in this current thesis reveals the high percentage of non-academic use of cell phones in class. The surveys show that 80% of the students check their phone several times an hour, despite the fact that the majority are aware that it’s prohibited. The study also reveals that social media, such as Snapchat and Instagram, are the most frequently used apps. The findings in this study show a school culture in which the mobile is used actively, even though the use often is academically irrelevant. There are examples of academically use of the mobile, but the danger of it becoming a distraction remains high. The study reveals that many students are critical of a total mobile ban. In this digital age where mobile phones become an even larger part of the everyday life of the students, it’s probably important to take the challenges that exist in the school seriously, while also trying to make use of the technological resources available.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMobilbruk i islandske klasserom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel