• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En bildebokanalyse av Til huttetuenes land

Øien, Skjelbred Øien
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2338333.pdf (8.352Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610259
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [3981]
Sammendrag
I denne oppgaven gjør jeg en bildebokanalyse av bildeboka Til huttetuenes land (Sendak, 2001), for å undersøke hvordan den åpner for og inviterer til refleksjon. Oppgaven belyser også hvilke muligheter boka gir i arbeid med litterære samtaler på barneskolen. Problemstillingen er som følger: Hvordan inviterer Til huttetuenes Land til refleksjon, og hvilke muligheter gir den i arbeid med litterære samtaler?

Teoretisk bakgrunn i denne oppgaven er teori om bildebøker og litterære samtaler, i tillegg til Wolfgang Isers resepsjonsteori. Analysen av boka tar utgangspunkt bildebokanalytiske elementer, og videre undersøker jeg hvordan disse elementene bidrar til å skape tomrom i tekstens. Vi finner tomrom i både hendelsesforløp, tematikk og følelser og tanker hos karakterene i boka. Disse tomrommene vil videre bli sett på i drøftingskapittelet, hvor vi ser på hvordan tomrommene kan brukes som utgangspunkt for en litterær samtale. I hovedsak vil ideene til den litterære samtalen vektlegge arbeid med refleksjon, tolkning, og hvordan man tilrettelegger for gode litterære samtaler hvor elevene tør å bidra, og de føler at deres innspill blir satt pris på og tatt på alvor.
 
In this study I will be doing a picture book analysis of the picture book Where the wild things are (Sendak, 2001, English title) to examine how it opens up and invites the readers to reflect. The study will also look into what possibilities it presents when working with literature conversations in primary school. My thesis statement is: How does Where the wild things are invite the readers to reflect, and what possibilities does it present when working with literature conversations in the classroom?

The theoretical background for my study is theory on picture books and literature conversations in the classroom, as well as Wolfgang Isers reader response theory. The analysis bases on picture book theory, and also looks into how picture book elements contribute on creating empty spaces. The empty spaces in the book appears in the plot, the theme, and in the characters feelings and thoughts. These empty spaces will be looked further into in the discussion chapter, where I discuss how the empty spaces can be used in a literature conversation in the classroom. The ideas in the discussion chapter will mainly be based on working with reflection, interpretation, and how you can facilitate good literature conversations where the students dare to contribute, and where they feel that their inputs are appreciated and taken seriously.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit