Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.authorNisja, Marte Bjerkaas
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:59Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610240
dc.description.abstractCanada og Norge er land med ulike styringsdokumenter for utdanningssystemene sine. Canada bruker curriculum som er en mer omfattende og detaljert læreplan enn den vi bruker i Norge. Dette fører til at det er mange ulikheter, men også noen likheter mellom disse to typene dokumenter. Problemstillingen som skal besvares i denne oppgaven er: «Hvilke likheter og ulikheter finnes det mellom Canadas Curriculum i naturfag og den Norske læreplanen i naturfag samt fagfornyelsen?». Metoden som blir brukt er dokumentanalyse. Dokumentene som ble analysert var The Ontario Curriculum of Science and Technology og Norsk læreplan i naturfag. De største ulikhetene mellom de to dokumentene er hvor omfattende og detaljerte de er. Canadas curriculum er et stort dokument som tar for seg læringsmålene på en detaljert måte og som samtidig tar for seg mye informasjon om undervisning. Den norske læreplanen inneholder stort sett hva som skal undervises, med åpne kompetansemål. Noen av de likhetene som ble funnet er at begge dokumentene har hovedområder som går igjen gjennom hele grunnopplæringen, og at urbefolkningen er inkludert i læringsmålene. Underveis i analysen ble jeg oppmerksom på at fagfornyelsen kan føre til flere likheter mellom Canadas og Norges læreplaner. I dag gjennomgår Norge en fagfornyelse, som muligens vil bringe oss noe nærmere Canadas curriculum. Dette på grunn av Canadas big ideas, og de kjerneelementene som skal innføres i alle fag i Norge. Dette ble derfor et fokuspunkt underveis i analysen.
dc.description.abstractCanada and Norway are countries with very different management documents for their education systems. Canada uses the curriculum which is a more comprehensive and detailed curriculum than the one we use in Norway. This causes many differences, but also some similarities between these two types of documents. The issue to be answered in this thesis is: "What are the similarities and differences between Canada's curriculum in science and the Norwegian curriculum in science and renewal of the curriculum?". The method used is document analysis. The documents analyzed were The Ontario Curriculum of Science and Technology and the Norwegian curriculum in science. The biggest differences between the two documents is how extensive and detailed they are. Canada's curriculum is a large document that addresses the learning objectives in a detailed manner, and at the same time deals with some information on teaching. The Norwegian curriculum largely contains what is to be taught, with open goals. Some of the similarities that have been found are that both documents have main areas that go through the entire primary education, and that the indigenous people are included in the learning goals. During the analysis, I became aware that the renewal of the program in Norway may lead to more similarities between Canada and Norway's curricula. Today, Norway is undergoing a renewal, which may bring us closer to Canada's curriculum. This is because of Canada’s big ideas, and the core elements to be introduced in all subjects in Norway. This therefore became a focus point during the analysis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreplananalyse av norsk og kanadisk læreplan i naturfag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel