Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.authorHaugen, Robin
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:46Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610219
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt om undervisningen om kosthold og næringsstoffer bør fremtidsrettes, og om den har grunner til å utvikles. Dette ble gjort i en kvalitativ studie ved å intervjue en faglærer innenfor naturfag med 32 års erfaring, samt observasjoner gjort i skolen. Undersøkelsens mål var å finne ut hvor mye fokus som ble lagt på undervisning om næringsstoffer og energi, klimautfordringer knyttet til kosthold, og didaktiske utfordringer knyttet til miljøundervisning. Dette ble drøftet i lys av teori om hvordan og hvorfor undervisningen utføres som den gjør. Mine resultater er at det ikke har skjedd noen stor utvikling på temaet, men at fagfornyelsen av læreplanen kan bidra til utvikling og bedre miljøundervisning.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis I have researched if lectures about diets and nutrients should be more future oriented, and if it has reasons to be developed. This has been done in a qualitative study by interviewing a teacher within science with 32 years of experience, and observations done at the school. The main objective of this research was to find out how much focus was put on teaching about nutrients and energy, climate challenges related to diets, and didactic challenges related to environmental lectures. This was discussed together with theory about how and why lectures are executed as they are. My results conclude that there has not been any major development on the subject, but that the subject renewal plan can help contribute to further development and better environmental lectures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFremtidsrettet naturfagundervisning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel