dc.contributor.advisor | Svendsen, Bodil | |
dc.contributor.advisor | Ervik, Hilde | |
dc.contributor.author | Haugen, Robin | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:06:46Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:06:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610219 | |
dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt om undervisningen om kosthold og næringsstoffer bør
fremtidsrettes, og om den har grunner til å utvikles. Dette ble gjort i en kvalitativ studie ved å
intervjue en faglærer innenfor naturfag med 32 års erfaring, samt observasjoner gjort i skolen.
Undersøkelsens mål var å finne ut hvor mye fokus som ble lagt på undervisning om næringsstoffer og
energi, klimautfordringer knyttet til kosthold, og didaktiske utfordringer knyttet til miljøundervisning.
Dette ble drøftet i lys av teori om hvordan og hvorfor undervisningen utføres som den gjør. Mine
resultater er at det ikke har skjedd noen stor utvikling på temaet, men at fagfornyelsen av
læreplanen kan bidra til utvikling og bedre miljøundervisning. | |
dc.description.abstract | In this bachelor thesis I have researched if lectures about diets and nutrients should be more future
oriented, and if it has reasons to be developed. This has been done in a qualitative study by
interviewing a teacher within science with 32 years of experience, and observations done at the
school. The main objective of this research was to find out how much focus was put on teaching
about nutrients and energy, climate challenges related to diets, and didactic challenges related to
environmental lectures. This was discussed together with theory about how and why lectures are
executed as they are. My results conclude that there has not been any major development on the
subject, but that the subject renewal plan can help contribute to further development and better
environmental lectures. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fremtidsrettet naturfagundervisning | |
dc.type | Bachelor thesis | |