Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Øyvind Soltun
dc.contributor.advisorHaslund, Irene
dc.contributor.authorRismyhr, Kaia Bergerud
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:44Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610214
dc.description.abstractBruken av hijab har skapt store debatter, både i Norge og mange andre land i verden. Muslimske kvinner begrunner årsaken til hvorfor de bruker hijab på flere ulike måte. I dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg problemstillingen Hvilket syn har elever fra en 8-klasse og deres lærerbok på hijab? Lærerboka Horisonter tar for seg noen av disse synene på hvorfor kvinnene bruker hijab. De begrunnelsene lærerboka bruker er denne oppgavens hovedanliggende. Hijaben blir på noen kvinner og jenter tvunget på dem, andre bruker dette som et symbol på motstand og for andre er det en del av deres identitet og et symbol på deres tro. Dette er også temaer Høstmælingen tar for seg i sin bok Hijab i Norge, noe som har vært en del av mitt teoretiske grunnlag i denne oppgaven. Det har også vært interessant å se på Døving og Kraft sin teori på temaet. I tillegg til å se på disse begrunnelsene av bruken av hijab, har jeg spurt noen 8. klasse elever om deres syn på bruken av hijab. Prosjektet baserer seg på en lærebokanalyse og spørreundersøkelse.
dc.description.abstractHijab have been the reason for many debates in Norway, but also Worldwide. The Muslim women explain why they use hijab in several ways. In this bachelor thesis my research question is: What insight do students form 8 grade and their textbook have regarding hijab? The textbook Horisonter addresses some aspects of why women use hijab. These aspects are the primary discussion basis in this bachelor thesis. For some women the hijab is forced on them, for others use it as a symbol of opposition and for some it´s part of their identity and a symbol of their faith. These are also topics Høstmælingen addresses in his book Hijab I Norge, which has been part of my theoretical basis in this thesis. Døving and Kraft also addresses some interesting theory on the subject. In addition to see what the textbook addresses on the subject, I have asked 8th grade students about their thoughts regarding hijab. The project is based on a textbook analysis and a survey.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHijabens ulike fremstillinger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel