dc.description.abstract | Sammendrag
Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan
seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile.
Denne tematikken er valgt fordi det anses av forskeren som viktig at seksualundervisningens innhold
angår alle, og ikke bare majoriteten. Seksualitet er for mange et ømfintlig tema, og kan oppfattes for
mange svært personlig. Det er derfor viktig å gi alle elever kunnskap nok til at de kan sikre seg et sunt
og trygt seksualliv.
I studien presenteres noen begrep, som heteronormen, homonegativisme og homotoleranse. Videre
inkluderes litteratur som omhandler seksualundervisningens omfang i lærerutdanningen, i tillegg til
at studien viser til forskning som peker på at seksualitet blir tematisert som entydig reproduksjon i
skolen. Psykisk helse blir også tematisert og forsøkt sett opp imot seksuell orientering.
Problemstillingen som belyses i denne studien er som følger:
Hvordan kan seksualundervisningen i ungdomsskolen være inkluderende for barn og
unge som bryter med heteronormen?
For å belyse problemstillingen er det valgt en kvalitativ metode, hvor studiens empiriske materiale
bygger på intervjuer av to informanter i organisasjonen Skeiv Ungdom, i tillegg til
klasseromsobservasjoner i en 9. klasse.
Det teoretiske materialet blir sett opp imot det empiriske datamaterialet hvor det pekes på
sammenhenger og likheter. Avslutningsvis drøftes betydningen av lærerens kunnskap for viktigheten
for inkludering av lesbiske, homofile og bifile elever i klasserommet.
Igjennom denne studien kan en se at lærerens kunnskap rundt skeiv tematikk og seksuell orientering
er av betydning for elevers inkludering i seksualundervisningen. I tillegg blir viktigheten av et trygt og
godt klassemiljø fremhevet som en forutsetning for å drive med en slik inkluderende
seksualundervisning. | |
dc.description.abstract | Abstract
The intention of this thesis is to look into sexual education in schools and determine inclusivity of
homosexuals, lesbians and bisexuals. The writer of this paper considers the thematization of this
paper as highly relevant, as teachers are obliged to engage all students in the classroom, not only the
majority.
For several people, sexuality is a personal topic, and, therefore, can be considered taboo. Because of
this, it is important to give all students sufficient knowledge, through common education, so that
they can develop a healthy sexuality in their future, regardless of their sexual orientation.
In this study, concepts presented will include: heteronomy, gay negativism and gay tolerance. The
thesis also presents some research which identifies school sexual education as being highly
reproductive-oriented, additionally thematizing the correlation between mental health and sexual
orientation.
The issue presented in this paper is:
How can sexual education in high school be inclusive for students who breaks from
heteronormativity?
The writer has tried to answer this by a qualitative methodology approach, in which the empirical
materials are collected by an interview with informants in the organization Skeiv Ungdom, and
classroom observations in the ninth grade. The theoretical material is compared with the empirical
material, and the similarities are highlighted.
In conclusion, teachers’ knowledge of sexuality proved to be an important factor in reaching students
of a variety of sexual orientations. In addition, a safe and welcoming classroom environment was
highlighted as a decisive factor in creating an inclusive sexual education program. | |