Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Kristel Bye
dc.contributor.authorEide, Laila
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:33Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610199
dc.description.abstractSammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt fordi det anses av forskeren som viktig at seksualundervisningens innhold angår alle, og ikke bare majoriteten. Seksualitet er for mange et ømfintlig tema, og kan oppfattes for mange svært personlig. Det er derfor viktig å gi alle elever kunnskap nok til at de kan sikre seg et sunt og trygt seksualliv. I studien presenteres noen begrep, som heteronormen, homonegativisme og homotoleranse. Videre inkluderes litteratur som omhandler seksualundervisningens omfang i lærerutdanningen, i tillegg til at studien viser til forskning som peker på at seksualitet blir tematisert som entydig reproduksjon i skolen. Psykisk helse blir også tematisert og forsøkt sett opp imot seksuell orientering. Problemstillingen som belyses i denne studien er som følger: Hvordan kan seksualundervisningen i ungdomsskolen være inkluderende for barn og unge som bryter med heteronormen? For å belyse problemstillingen er det valgt en kvalitativ metode, hvor studiens empiriske materiale bygger på intervjuer av to informanter i organisasjonen Skeiv Ungdom, i tillegg til klasseromsobservasjoner i en 9. klasse. Det teoretiske materialet blir sett opp imot det empiriske datamaterialet hvor det pekes på sammenhenger og likheter. Avslutningsvis drøftes betydningen av lærerens kunnskap for viktigheten for inkludering av lesbiske, homofile og bifile elever i klasserommet. Igjennom denne studien kan en se at lærerens kunnskap rundt skeiv tematikk og seksuell orientering er av betydning for elevers inkludering i seksualundervisningen. I tillegg blir viktigheten av et trygt og godt klassemiljø fremhevet som en forutsetning for å drive med en slik inkluderende seksualundervisning.
dc.description.abstractAbstract The intention of this thesis is to look into sexual education in schools and determine inclusivity of homosexuals, lesbians and bisexuals. The writer of this paper considers the thematization of this paper as highly relevant, as teachers are obliged to engage all students in the classroom, not only the majority. For several people, sexuality is a personal topic, and, therefore, can be considered taboo. Because of this, it is important to give all students sufficient knowledge, through common education, so that they can develop a healthy sexuality in their future, regardless of their sexual orientation. In this study, concepts presented will include: heteronomy, gay negativism and gay tolerance. The thesis also presents some research which identifies school sexual education as being highly reproductive-oriented, additionally thematizing the correlation between mental health and sexual orientation. The issue presented in this paper is: How can sexual education in high school be inclusive for students who breaks from heteronormativity? The writer has tried to answer this by a qualitative methodology approach, in which the empirical materials are collected by an interview with informants in the organization Skeiv Ungdom, and classroom observations in the ninth grade. The theoretical material is compared with the empirical material, and the similarities are highlighted. In conclusion, teachers’ knowledge of sexuality proved to be an important factor in reaching students of a variety of sexual orientations. In addition, a safe and welcoming classroom environment was highlighted as a decisive factor in creating an inclusive sexual education program.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel