Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyren-Svelstad, Per Esben
dc.contributor.authorLånke, Anna Brenne
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:22Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610178
dc.description.abstractJeg har undersøkt lærere sine holdninger til språklige endringsprosesser, ved å gjennomføre kvalitative intervju med to norsklærere på 3. og 4. trinn i skoler i Trondheim. Jeg fant ut at lærerne hadde ulike holdninger til forskjellige språklige endringer de oppfattet i sine elevers talemål, og at det som engasjerte mest var sammenfall mellom sj- og kj-lyd, og «penere» Trondheimsdialekt. Jeg fant at holdningene deres var svært sammensatte, og at de affektive, kognitive og atferdsmessige holdningene kunne dissonere, slik at deres praksis i møte med elevene ikke nødvendigvis samsvarte med erfaringer, kunnskap eller følelser de hadde knyttet til en bestemt måte å snakke på.
dc.description.abstractI have looked at teachers attitudes to linguistic change processes, by doing qualitative interviews with two teachers in Norwegian language, for pupils in the 3rd and 4th stages in schools in Trondheim. I found that the teachers had different attitudes to the different linguistic changes they recognized in their pupils talking, and what they were most concerned about was mixing the phonemes sj- and kj, and the standardisation of the Trondheim dialect. I found that their attitudes were very complex, and the affective, cognitive and behavioural attitudes could dissonate, so that their practice with pupils, not necessarily was unison with the experiences, knowledge or emotions they associated with a particular way of speaking.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet e itj nå som hete sjøtthøvv
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel