Show simple item record

dc.contributor.advisorJørgensen, Camilla Stabel
dc.contributor.advisorHaslund, Irene
dc.contributor.authorRivø, Ragnhild Sophie
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:20Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610174
dc.description.abstractDen 22. juli 2011 ble Norge rammet av det største angrepet på det norske maktapparatet siden 2. verdenskrig i det 77 mennesker ble drept av en norsk gjerningsmann. Flere studier viser at hendelsene i liten grad har blitt behandlet i skolen, og i etterkant av disse angrepene var skolen elevenes svakeste informasjonskilde. Andre studier belyser derimot flere inngangsporter til å undervise om temaet. Fokuset for denne forskningen har derimot i stor grad vært lagt til ungdomsskole og videregående, men temaet virker å være relevant også på barneskolen. Som en del av fagfornyelsen av lærerplanen i 2020 prioriteres demokrati og medborgerskap som et av tre tverrfaglige emner, og i høringsutkastene til den nye læreplanen nevnes 22. juli eksplisitt. I denne studien undersøkes derfor hvilke pedagogiske muligheter og utfordringer et utvalg barneskolelærere ser i undervisningen om 22. juli på barneskolen. Fire barneskolelærere i Trondheim ble intervjuet i to grupper. Datamaterialet ble analysert, og ved bruk av kvalitativ summativ innholdsanalyse ble de seks kategoriene «Demokrati og medborgerskap», «Verdier», «Nærhet», «Elevens alder», «Lærerens kompetanse» og «Tid» utarbeidet som pedagogiske muligheter og utfordringer knyttet til undervisning om 22. juli på barneskolen. Disse kategoriene er både dedusert fra forskningslitteraturen og indusert fra datamaterialet. Denne studien gir et unikt bilde av hvordan et utvalg barneskolelærere vurderer de ulike pedagogiske mulighetene og utfordringene knyttet til temaet 22. juli på barneskolen. Ettersom få studier til nå har undersøkt barneskolelæreres vurdering av temaet, vil denne studien kunne danne utgangspunkt for videre studier innenfor barneskolen.
dc.description.abstractOn July 22, 2011, Norway was hit by the largest attack on the Norwegian democracy since the Second World War. In the attack, 77 people were killed by a Norwegian perpetrator. Several studies show that the incidents have rarely been discussed in school, and in the aftermath, the school was the pupils' weakest source of information. Other studies highlight several approaches to the topic. The focus of these studies has to a large extent been on secondary and upper secondary school, but the theme seems to be relevant also in primary school. As part of the renewal of the curriculum in 2020, democracy and citizenship are prioritized as one of three interdisciplinary topics, and in the consultation drafts of the new curriculum, July 22 is explicitly mentioned. Hence, in this study, I will examine how a selection of primary school teachers assess the opportunities and challenges of working with July 22 in primary school. Four primary school teachers in Trondheim were interviewed in two groups. The data material was analyzed, and using qualitative summative content analysis, the six categories "Democracy and citizenship", "Values", "Proximity", "The pupil’s age", "The teacher's competency" and "Time" were developed as pedagogical opportunities and challenges related to working with July 22 in primary school. These categories are both deduced from the research literature as well as induced from the data material. This study provides a unique picture of how a selection of primary school teachers consider the different pedagogical opportunities and challenges associated with the topic of July 22 in primary school. Since few studies to date have examined the primary school teachers’ assessment of the topic, this study could form the basis for further studies on the topic within primary school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan vurderer et utvalg barneskolelærere muligheter og utfordringer med å arbeide med 22. juli på barneskolen?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record