Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTesfamicael, Solomon Abedom
dc.contributor.authorAustgulen, Siri
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:12Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610159
dc.description.abstractDe siste årene har det vært mye fokus på at digitale verktøy skal inn i undervisningen i skolen da samfunnet blir mer og mer teknologisk. Selv om digitale verktøy har vært i skolen en stund er det gjort lite forskning på hvordan gutter og jenter foretrekker å jobbe i matematikkundervisningen, om det er noen forskjell på hva gutter og jenter foretrekker når det kommer til bruk av pc, iPad, boka, papirkopier osv. Det er brukt en kvantitativ forskningsmetode med semistrukturert intervju av to lærere for å belyse problemstillingen «Er det forskjell på hvilke arbeidsmåter gutter og jenter på 4. trinn foretrekker å bruke og som motiverer dem i matematikkfaget ifølge læreren deres?». Studien tar for seg de to lærernes erfaringen av 4. klassingene de hadde da intervjuene ble gjennomført. Det er tatt utgangspunkt i læreboka til Multi og appen Multi Smart. Resultatene viser at guttene i de to klassene foretrekker å jobbe digitalt og med Multi Smart og at jentene er mer delt da jenten i den ene klassen foretrekker læreboka mens i den andre klassen foretrekker de å jobbe på Multi Smart.
dc.description.abstractIn recent years, there has been a lot of focus on digital tools being involved in school education as society becomes technological. Although digital tools have been in school for a while, little research has been done on how boys and girls prefer to work with mathematics, if there is any difference between what boys and girls prefer when it comes to using a computer, iPad, book, hard copy etc. A quantitative research method have been used with a semi-structured interview of two teachers to elucidate the issue "Is there a difference between which working methods boys and girls in 4th grade prefer to use and who motivates them in the subject of mathematics according to their teacher?" The study addresses the two teacher’s experience of the 4th graders they had when the interviews were conducted. It is based on the textbook Multi and the app Multi Smart. The results show that the boys in the two classes prefer to work digitally and with Multi Smart and the girls are more divided when the girl in one class prefers the textbook while in the second class they prefer to work on Multi Smart.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForetrukne arbeidsmetoder i matematikkfaget hos 4. klassinger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel