Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.authorFerstad, Stian
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:03Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610146
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan utforskende undervisning kan føre til god begrepsforståelse hos elever på 9.trinn i naturfag. Utvalget av elever er gjort i en praksisklasse jeg besøkte på lærerstudiet. Elevene har levert inn tankekart og labrapporter som har vært datagrunnlaget for studien. Ved å analysere hvordan elvene har beskrevet begrepene i labrapporten sin, og sammenlignet dette med hvordan de presenterer begrepet i tankekart, har jeg sett på hvordan elevene viser forståelse av begrepene. Studien viser at elevene ikke har god kompetanse på området fra før av. Funnene i denne studien viser at undervisninga har fungert for de fleste elevene. De svarer i labrapport og tankekart godt om de begrepene som er valgt ut, og viser dybdekunnskap om enkelte av dem. Videre viser studien at denne type elever som er valgt ut, har godt utbytte av utforskende undervisning – da dette er en sammensatt og delvis kompleks elevgruppe. Studien setter også forsøk av høy frihetsgrad på prøve, og viser at man må finne en god balanse mellom åpne forsøk og typiske kokebokforsøk.
dc.description.abstractIn this project, I have investigated how inquiry-based teaching can lead to a good understanding of concepts for 9th grade students. I have selected four students that are quite different, with different backup from their parents. The students have handed in mind maps and reports from practical work in class – this is the data basis for this project. The data has been analyzed and compared with each other. This study concludes that the students do not know much about this subject from the beginning. Therefore, this inquiry-based teaching has been important to help the students to understand these concepts, and why they are so important. Some of the selected students understand very well how these concepts is linked together. The study also talks about how this inquiry-based teaching works in this class with very different students, and tests how students’ experiments can be set at a higher degree of freedom, to help the students understand more of the concept.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan utforskende undervisning føre til god begrepsforståelse?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel