Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauge, Kåre
dc.contributor.authorFevang, Silje
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:56Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610134
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan ulike læringsteorier kommer til syne på min praksisskole i Zambia. Jeg har observert og gjort intervjuer for å finne ut hvordan det behavioristiske, det kognitive, det sosial kognitive og det sosiokulturelle synet på læring kommer til syne i ulike eksempler. Funnene viser at noen teorier kommer frem på andre måter enn hva vi kanskje er vant med i norsk skole. Den mest fremtredende teorien er behaviorismen, da belønning og straff var metoder de brukte for å behandle atferden til elevene. Likevel var både kognitiv og sosial kognitiv læringsteori ofte synlige. Den zambiske kulturen er veldig ulik den norske, og dette gir utslag i lærernes måte å håndtere elevenes atferd. Eksemplene i denne bacheloroppgaven viser hvordan en lærers handling har stor betydning for elevenes læringsutbytte. Denne studien er gjort på én enkelt skole, og funnene er derfor ikke en fasit på hvordan læringsteorier kan komme til syne på andre skoler. Likevel kan funnene gjøre lærere på andre skoler bevisst på hvordan noen læringsteorier kan ligge bevisst eller ubevisst til grunn i en enkelt lærers handlinger. Lærere og elever som leser denne oppgaven vil få et større innblikk i hvordan læringsteoriene kommer frem i praksis.
dc.description.abstractThis a study where I have investigated how different learning theories are to see at the school where I had my practice in Zambia. I have observed and interviewed one teacher and to girls to find out how the behaviouristic, the cognitive, the social cognitive and the sociocultural view of learning appears in various examples. The results show us that some theories appear in other ways than we might be used to in Norwegian schools. The most prominent theory is behaviourism, as rewards and punishments largely affected. Both cognitive and social cognitive learning theory were often visible. The Zambian culture is very different from the Norwegian culture. The examples show how the teacher is acting in different situations is important for how the pupils will learn. This study is done at one school, and the results are therefore not a feature of how learning theories can appear in other schools in other places. The results can make even more schools aware of how some learning theories can be deliberately or unconsciously based on how the teacher acts. Teachers and students reading this assignment will gain a greater view of how learning theories are in practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn undersøkelse av hvilke læringsteorier som kommer til syne på en skole i Zambia
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel