Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauge, Kåre
dc.contributor.authorGylland, Kristin Høgsteggen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:51Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610127
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å se på begrepet tilpasset opplæring i forhold til både svake og sterke elever. Følgende problemstilling har blitt drøftet ut ifra relevant teori og relevante funn: «Hvordan praktiseres tilpasset opplæring innenfor rammen av et zambisk klasserom?» Når det gjelder oppgavens teoretiske grunnlag, har jeg forholdt meg til den behavioristiske teorien og den sosiokulturelle teorien. Samtidig har jeg benyttet teori om tilpasset opplæring som er skrevet av Håstein og Werner. Jeg har benyttet meg av både en kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode for å besvare problemstillingen. Innenfor den kvalitative tilnærmingen ble det gjennomført et semistrukturert intervju av to lærere, samt observasjon av deres undervisning. Videre ble det innenfor den kvantitative tilnærmingen gjennomført en spørreundersøkelse blant 70 elever. Et interessant funn ved undersøkelsen er at hensynet til enkeltindividet synes å komme i bakgrunnen av hensynet til fellesskapet. Videre kan man gjennom disse metodene se store forskjeller mellom hva lærerne sier at de gjør, hva elevene mener og det observasjonen forteller oss. Lærerne sier blant annet at de tilpasser undervisningen etter elevenes nivå, men dette observeres ikke i undervisningen. Elevenes besvarelser viser en delt mening rundt dette.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis has been to look at the concept of adapted education in relation to both high and low performing pupils. The following thesis statement has been discussed on the basis of relevant theory and findings: «How is adapted education practiced within the framework of a Zambian classroom?» Regarding the theoretical basis of this thesis, I have used the behaviorist theory and the socio-cultural theory, as well as theory about adapted education by Håstein and Werner. Both qualitative and quantitative research methods have been used to answer the thesis statement. Concerning the qualitative method, a semi-structured interview was conducted of two teachers, and observation of their methods of teaching. Additionally, a survey was conducted among 70 students within the quantitative approach. An interesting discovery is that the regard for the individual seems to be overshadowed by the regard for the whole class. Further, one can see a big difference between what the teachers say they do, what the pupils think, and what the observation tells us. The teachers claim they adapt their teaching according to the pupils’ academic level, but this is not observed in their teaching methods. The pupils’ answers in the survey shows a divided opinion about this.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset opplæring - "Hvordan praktiseres tilpasset opplæring innenfor rammen av et zambisk klasserom?"
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel