dc.contributor.advisor | Myren-Svelstad, Per Esben | |
dc.contributor.advisor | Kirkvold, Lillian | |
dc.contributor.author | Andersen, Eivind Dille | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:05:50Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:05:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610125 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven handler om dannelse og muntlige fortellinger i norskfaget. I
norskfagets formål står det skrevet at faget er sentralt for elevenes dannelse. Dermed blir
norskfaget og norsklæreren en sentral rolle å spille for utvikling av elevenes
dannelsesprosesser. Muntlige fortellinger er den eldste formen for kunnskapsformidling vi
kjenner til, og ved innføring av muntlige ferdigheter vil fortellerdidaktikken fremdeles stå
som en viktig formidlingsform av kunnskap i norskfaget. I tillegg kan den muntlige
fortellingen bidra til personlig vekst hos den enkelte. Med utgangspunkt i dette har jeg valgt å
undersøke hvilken plass dannelse har i norskfaget og hvordan lærere på ungdomstrinnet
bruker den muntlige fortellingen for å fremme elevers dannelse. Med utgangspunkt i
Wolfgang Klafkis danningsteori har jeg foretatt en dokumentanalyse av norskfagets formål og
intervjuet tre norsklærere for å få et dypere innblikk i oppgavens tema.
Oppgaven viser at norskfaget har et stort danningsoppdrag og danningspotensial, og at
lærerne ivaretar dette på flere områder ved bruk av muntlige fortellinger i undervisningen.
Likevel ser det ut til å være utfordrende å legge til rette for elevenes dannelsesprosesser, da
det krever god forståelse og et godt planleggingsarbeid fra lærerens side. Samtidig som
tidsbegrensinger og krav om dokumentasjon i faget ser ut til å spille negativt inn på
dannelsens plass i norskfaget og lærerens planleggingsarbeid. | |
dc.description.abstract | This Bachelor thesis is about bildung and oral narratives in the teaching subject norwegian. In
the purpose of norwegian subject, it is written that the subject is central to the students
bildung. With that, the norwegian subject and teacher of the subject becomes a central part to
play in developing their bildung. Oral narratives are the oldest form of knowledge
dissemination we know of, and when introducing oral skills, narrative didactics will still be an
important form of communication knowledge in the subject. Additionally, can the oral
narratives contribute to personal growth. Based on this, I have chosen to investigate witch
position bildung have in the norwegian subject and how teachers at the secondary school use
the oral narratives to contribute to students bildung. Based on Wolfgang Klafkis bildung
theory, I have done a document analysis of the norwegian subjects’ purpose and interviewed
three teachers of the subject in order to gain a deeper insight into the topic of this thesis.
The thesis shows that the norwegian subject as a large bildung assignment and bildung
potential, and the teachers attend to this in several areas with the use of oral narratives.
However, it seems to be challenging to arrange bildung processes, as it requires good
understanding and good planning work on the part of the teacher. At the same time as time
constraints and requirements for documentation in the subject appear to play a negative role
for bildung position in the norwegian subject and the teachers planning work. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Formare puerum dictis («Å danne ungdommen gjennom tale») | |
dc.type | Bachelor thesis | |