Areal – et utfordrende begrep
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610122Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3400]
Sammendrag
Denne oppgaven tar opp problemstillingen: «Hvilke utfordringer har lærere rundt undervisning av areal?» Som kommer fra hvordan arealbegrepet er vanskeligere for elever å forstå enn lengde og volum. Oppgaven drøfter hovedsakelig gjennom Lehrer sin forskning om målingsbegrepet, men også annen litteratur rundt emnet.Tre lærere har blitt intervjuet og fortalt hva de føler er utfordrende med emnet, hvor det kommer frem at arealbegrepet er vanskelig å undervise i på grunn av varierende forståelse av begrepet fra elevenes side, at det er tidkrevende å undervise i dybden av det, og ikke minst at begrepet er vanskelig i seg selv. Den nye læreplanen som kommer inn i 2020 blir her sett på som en mulig løsning til de ulike utfordringene som dukket opp. This paper takes up the research question: «Which challenges does teachers have when teaching area?». The question comes from how the concept of area is more difficult for students to understand than length and volume. The paper discusses its theme through Lehrer’s research about measurement, but also other literature about the subject.Three teachers have been interviewed and have told what they feel is challenging with the subject, where it comes forth that the concept of area is difficult to teach because the variance of the students understanding of the subject, that it is time consuming to teach it in depth, and not the least that the concept of area is difficult in itself. The new curriculum that is coming in 2020 is here looked upon as a possible solution to the challenges that surfaced.