Show simple item record

dc.contributor.advisorWåhlberg, Martin
dc.contributor.authorHårstad, Ingunn Buland
dc.date.accessioned2019-08-23T14:04:36Z
dc.date.available2019-08-23T14:04:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610059
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg forfatterne Michel-Jean Sedaine, Denis Diderot, tablået og sjangermaleriet. Opéra-comiques forhold til det billedlige er utgangspunktet og en analyse av Sedaines stykker Le Déserteur og Le Roi et le fermier utgjør hoveddelen. Diderots teorier om tablået og dramaet har blitt sett på som viktige for å forstå Sedaines visuelle drama. Men kan man tilnærme seg Sedaines dramatikk ut fra andre ståsteder? I utviklingen av opéra-comique kom billedkunsten og dramaet tett på hverandre. Det er nettopp en sammenligning av disse to kunstformene dette arbeidet skal komme inn på, spesielt forholdet mellom sjangermaleriet og Sedaines dramatiske tablå.
dc.description.abstractThis thesis examines the authors Michel-Jean Sedaine and Denis Diderot, the tableau and the genre painting. Opéra-comique’s relation to the visual makes the starting point and a thorough analysis of Sedaine’s plays Le Déserteur and Le Roi et le fermier is the main focus. Diderots’s theories on the tableau and drama have been seen as very important in order to understand Sedaine’s visual drama. But it might be possible to understand Sedaine’s drama differently. The development of opéra-comique was also a development where art and drama moved close to each other. A comparison of art and drama, especially the relation between the genre painting and Sedaine’s tableau, is this thesis’s focus.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet visuelle i dramaet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record