Show simple item record

dc.contributor.advisorOmdal, Gerd Karin
dc.contributor.authorStorli, Nora
dc.date.accessioned2019-08-23T14:04:31Z
dc.date.available2019-08-23T14:04:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610054
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg tre romaner skrevet av tre ulike forfatterinner fra tidsrommet 1896–1908, henholdsvis 'Gunvor Thorsdatter til Hærø' (1896) av Alvilde Prydz, 'Rikka Gan' (1904) av Ragnhild Jølsen og 'Stængt' (1908) av Regine Normann. Oppgaven undersøker hvordan meningsproduksjon og meningsdannelse knyttes til heltinnenes undergang. Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i de tre ulike teoretiske retningene kontainerteknologi, mediefilosofi og en kombinasjon mellom feministisk litteraturteori og psykoanalyse. Kombinasjonen mellom feministisk- og psykoanalytisk teori er hovedsakelig tildelt en feministisk dimensjon. Denne er forbundet med etableringen av monster- og englekvinnen slik kvinnenaturen ofte kunne bli fremstilt i 1800- og 1900-tallets skjønnlitteratur. Hoveddelen av oppgaven tar for seg tre ulike steder som er knyttet til meningsproduksjon; henholdsvis i hjemmet, i møte med havet og i sosiale roller tiltenkt kvinnen. Havet har en sentral plotdrivende funksjon, og derfor er akkurat denne delen av naturen valgt ut som analytisk objekt. På grunn av forfatterinnenes nokså ukjente karakter innenfor den litterære kanoniseringen inneholder oppgaven også en redegjørelse for deres liv og virke med synliggjøring og aktualisering som overordnet mål.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet eksisterer ikke mening [separat fra «rommet»]
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record