dc.contributor.advisor | Berg, Ivar | |
dc.contributor.advisor | Malvik, Anders Skare | |
dc.contributor.author | Hopen, Gustav | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:04:04Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:04:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610012 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen er en kartlegging av runer i bruk i moderne populærkultur. Oppgaven ser først med et bredt blikk på populærkulturen, hvor det kort blir vist til bøker, filmer, TV-serier og analoge rollespill, før den ser grundigere på videospill, hovedsakelig fra det siste tiåret (2010-2019). I oppgaven blir denne bruken av runer diskutert i lys av politiske og historiske aktørers bruk av runer, og ved bruk av konsepter fra sosiolingvistikken: enregisterment og indeksikalitet. | |
dc.description.abstract | This thesis maps the use of runes in modern popular culture. It opens with a broad look on the popular culture, briefly showing a selection of books, films, TV shows and analogue role-playing games, before taking a closer look at video games, primarily from the past decade (2010-2019). The thesis discusses the use of runes in games, in light of political and historical actors’ use of runes, and by employing concepts of sociolinguistics: enregisterment and indexicality. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Runer i Populærkultur | |
dc.type | Master thesis | |