Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Gjermund
dc.contributor.authorRøttereng, Hege
dc.contributor.authorHol, Helen
dc.date.accessioned2019-08-21T14:04:17Z
dc.date.available2019-08-21T14:04:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609700
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven inngår som en del av studiet Master of Public Administration ved NTNU, våren 2019. Vår overordnede problemstilling i avhandlingen er om Skaun kommunes ledere er skodd for den digitale framtida? Vi stiller tre forskningsspørsmål som vi søker svar på: • Hvordan møter lederne i Skaun kommune ledelsesutfordringer i digitale omstillingsprosesser? • Fremstår Skaun kommune som en digitalt moden organisasjon som vil kunne forbedre og effektivisere tjenestene? • Involverer lederne de interne og eksterne brukere i digitale omstillingsprosesser? Skaun kommunes utviklingsstrategi 2018 – 2022 «Ledelse og Samspill» har vi valgt som et bakteppe for vår forskning, og denne har vært førende for strukturen i oppgaven. Strategien skisserer tre veivalg: ledelse, kvalitet og dialog. Vi redegjør for vår analyse ut fra disse veivalgene. Vi har valgt å tilnærme oss ledelse av digitale endringsprosesser i Skaun kommune i lys av flere perspektiver. Ut ifra at Skaun kommune har valgt mestringsorientert ledelse som teoretisk perspektiv i sin utviklingsstrategi, er dette den naturlig tilnærming. Danmarks tetposisjon i forhold til digitalisering av offentlig sektor gjør at har valgt å se nærmere på vår empiri ut fra dansk forskning. Jørgensen, Kundsen og Pietras modell av den den digitale leders seks kompetanser er en del av vårt teorigrunnlag. Den internasjonale tilnærmingen er representert ved Kane, Palmer, Phillips, Kiron og Buckelys teorier om digitalt modne organisasjoner. Karlsens strategiske fremsynsledelse presenterer nye måter å tenke strategi, planlegging og endring, og framstår derfor for oss som et spennende perspektiv til å belyse våre funn. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med individuelle intervjuer av enhetsledere i Skaun kommune. Vi har funnet at lederne utfordres av at teknologien ikke er tilstrekkelig robust, at et felles språk i ledergruppen knyttet til ledelse av digitale endringsprosesser mangler, samt at fremsynte strategiplaner for digitaliseringsprosesser ikke er på plass. Dialog og involvering av interne og eksterne aktører bør få større fokus når man søker nye digitale løsninger. Det utøves mestringsorientert ledelse i Skaun kommune, og dette anses som en styrke i arbeidet med digital transformasjon av de offentlige tjenestene. Vårt hovedfunn er at lederne i Skaun kommune i dag ikke er tilstrekkelig skodd til å møte den digitale framtida, men at motivasjonen for å bli det i høy grad er til stede.
dc.description.abstractAbstract This Master's thesis is part of the Master of Public Administration program at NTNU, spring 2019. Our overall problem in the thesis is whether Skaun municipality's leaders are prepared for the digital future? We ask three research questions that we seek answers to: • How do the leaders in Skaun municipality meet challenges in digital change processes? • Does Skaun municipality appear as a digital mature organization that will be able to improve the services? • Do the leaders involve internal and external users in digital conversion processes? We have chosen Skaun municipality's development strategy 2018 - 2022 "Management and interaction" as a backdrop for our research, and this has been the leading of the structure. The strategy outlines three choices: management, quality and dialogue. We clarify our analysis based on these pathways. We have chosen to approach the leadership of digital change processes in Skaun municipality considering several perspectives. Since Skaun municipality has chosen competence mobilization management as a theoretical perspective in its development strategy, this is the natural approach. Denmark's position in relation to digitization of the public sector has made it interesting to look more closely at our empirical data based on Danish research. Jørgensen, Kundsen and Pietra's model of the digital leader's six competencies are part of our theory base. The international approach is represented by Kane, Palmer, Phillips, Kiron, and Buckely's theories of digitally mature organizations. Karlsen's strategic foresight presents new ways of thinking about strategy, planning and change, and therefore appears to us as an exciting perspective to shed light on our findings. We have conducted a qualitative study with individual interviews of unit managers in Skaun municipality. We have found that the leaders are challenged by the fact that the technology is not sufficiently robust, that a common language in the management team associated with the management of digital change processes is lacking, and that forward-looking strategy plans for digitization processes are not in place. Dialogue and involvement of internal and external participants should be given greater focus when seeking new digital solutions. Competence mobilization management is established in Skaun municipality, and this is considered a strength in the work on digital transformation of the public services. Our main finding is that the leaders in Skaun municipality are not currently sufficiently prepared for meeting the digital future, but that the motivation for being there is to a large extent present.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse i den digitale fremtiden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel