Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Gjermund
dc.contributor.authorFjerstad, Unn- Elisabeth
dc.date.accessioned2019-08-21T14:04:08Z
dc.date.available2019-08-21T14:04:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609695
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er se på organiseringen «ledelse i nettverk», og AKSET brukes som case. AKSET ligger i Inderøy kommune og består av 6 enheter, hver med sin enhetsleder. Disse enhetene er: - Inderøy videregående skole - Inderøy ungdomsskole - Sakshaug barneskole - Inderøy kulturhus - Inderøy kulturskole - Inderøy bibliotek - En mulighetsstudie fra 2012 antok at en felles utbygging av ungdomsskole, videregående skole med sambruksareal knyttet inn mot Inderøy kulturhus, var klart lønnsom. Prosjektet har fått oppmerksomhet da det samler blant annet 13 klassetrinn i samme bygg. Når 6 ulike enheter skal inn i samme bygg kreves det organisatoriske endringsprosesser. For at de ulike systemene skal tilpasse seg hverandre, kreves det en endring av og i organisasjonene. En slik endring av systemer kan møte motstand. For at en endring skal være vellykket, er det viktig med en god forståelse av de ulike systemene (deres egenart) samt hvordan dette kan fremme/ hemme de endringsprosesser som må til i dette samarbeidet. Min problemstilling for denne oppgaven er «Virker AKSET fremmende eller hemmende på virksomhetenes evne til å ivareta sine primære oppgaver?» For å få svar på denne problemstillingen har jeg gjennomføre intervju med alle 6 enhetslederne på AKSET. Kvalitativ metode er brukt, da det er sammenhenger i en prosess hos den enkelte som er interessant å få svar på. I tillegg er det viktig å få fram ledernes erfaring med «ledelse i nettverk». Resultatet fra undersøkelsen viser en samstemt ledergruppe som mener AKSET virker positivt inn på deres egne enheter. Ord som synlighet, tillit, samskaping, pålitelighet og kompetanse nevnes i intervjuene som positivt for samarbeidet. Det som virker hemmende på egen enhet i forhold til fellesskapet, er blant annet tid og ressurser.
dc.description.abstractThe purpose of this abstract is to look at «interlocking directorates», and using AKSET as case. AKSET is in Inderøy, and consists of 6 units with their own manager. The units are: - Inderøy high school - Inderøy secondary school - Sakshaug primary school - Inderøy cultural center - Inderøy school of arts - Inderøy library A study from 2012 persumed that a common development of the secondary school and high school with joint used area linked to Inderøy cultural center, is going to be profitable. The project has made attention by gathering 13 grades togheter in the same building. This demands organizational changes. The various units are conecting, and that required changes both of and in the organizations. Changes like this might face resistansce. We want this to be a success, by understandig how the units works, and what can promote/ inhibit those changes that needs to be done in this process. The issu of this abstract is «Is AKSET promoting or inhibiting the ability of businesses to fulfill their primary tasks?» To get answers to this issue, I have been conducting interviews with all 6 unit leaders. Qualitative method is used, as there are contexts in a process of the individual who are interesting to get answers to. In addition, it is important to bring out the leaders ' experience in network management. The results from the survey show a coherent management team that believes AKSET positively affects their own units. Words such as visibility, trust, cohedence, reliability and competence are mentioned in the interview as positive for cooperation. What seems inhibitory on its own device in relation to the community is time and resources.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJo mere vi er sammen...
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel