Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolt, Alexander
dc.contributor.authorArntzen, Kristoffer
dc.contributor.authorKlock, Daniel Aune
dc.contributor.authorSylthe, Roy Åne
dc.date.accessioned2019-08-21T14:02:06Z
dc.date.available2019-08-21T14:02:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609645
dc.description.abstractDenne rapporten tar for seg utviklingsprosessen for et spill samt en problemstilling som omhandler brukervennlighet ved spillmekanikk og grensesnitt. Vi har i samarbeid med Tiltspot laget et spill som egner seg godt for sosial gaming. Spillplattformen Tiltspot er ment for spillere som sitter i samme rom, kan bruke mobil som kontroller og deler en felles skjerm. Vår visjon var å skape et morsomt og underholdende slåssespill som var enkel for de aller fleste å sette seg inn i. Vi endte opp med produktet "Sticks of the Arena" der hver spiller styrer en strekmann som skal prøve å eliminere de andre spillerne og stå igjen som eneste overlevende. Visjonen, ønsket funksjonalitet og andre krav for produktet ble definert av utviklerne. Gjennom utviklingen av produktet har vi innfridd alle nødvendige og viktige krav per vår kravspesifikasjon. Selve spillet er utviklet i Unity Engine, mens mobilkontrolleren er programmert med HTML, CSS og JavaScript. Brukertesting gjort på Norwegian Game Awards og annen testing i kontrollerte miljø på omlag hundre og femti testere ga oss grunnlag for resultatene. Testingen gjorde oss oppmerksomme på problemer og potensielle endringer for produktet, og hjalp oss også svare på problemstillingen basert på brukervennlighet. Testene var ikke foruten tekniske problemer, men tilbakemeldingene og responsen på produktet har vært veldig positive. Vi konkluderte ut ifra observasjonene og brukertestene at brukervennlighet er relatert til spillmekanikk og brukergrensesnitt. I utgangspunktet burde spillmekanikken være enkel å sette seg inn i, uansett ferdighetsnivå, men også tilby en dybde slik at man føler mestring over tid. For grensesnitt og design fant vi ut at minimalistisk stil er et godt valg for å holde viktige elementer i fokus og minke "støyen" fra bakgrunnselementer. Produktet har vokst til det mest populære spillet på Tiltspot, og arbeidsgiver er svært fornøyd med sluttresultatet.
dc.description.abstractThis thesis adresses both the development process for a game and a thesis problem related to the usability of game mechanics and user interface. We have in cooperation with Tiltspot made a game that is suitable for social gaming. The Tiltspot game platform is intended for players located in the same room using their smartphones as a controller, playing the game on single monitor. Our vision was to create a fun and entertaining fighting game that was easy to pick up for all audiences. The outcome of this was the game "Sticks of the Arena", a game where each player controls a stick man and will have to eliminate the other players and be the last man standing. The vision, functionality and other requirements were defined by the developers. Throughout the development of the product we have fulfilled all the necessary og important requirements according to our requirement analysis. We used the Unity game engine to develop the game and the controller was developed using HTML, CSS and JavaScript. We got approximately one hundred and fifthy users testing our game at the Norwegian Game Awards and other testing sessions which laid the foundation for our results. Observing testers made us aware of problems and potential improvements for the product while also answering our thesis statement about usability. Some technical issues occured during the tests however the overall feedback and response was overwhelmingly positive. Conclusions drawn from observasions and user tests show that usability is related to both game mechanics and user interface. Essentially, all game mechanics should be easy to familiarize with regardless of prior experience but also offer some depth so that one feel a sense of accomplishment and mastery over time. For both the user interface and design we found that going for a minimalistic style was a good choice to keep important elements in focus and to reduce "noise" from background elements. Our game has become the most popular game on Tiltspot and our contractor is very pleased with the final product.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSpillutvikling med fokus på brukervennlighet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel