Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOnshus, Tor Engebretnb_NO
dc.contributor.advisorEikaas, Tor Ivarnb_NO
dc.contributor.authorEriksen, Rinonb_NO
dc.contributor.authorNordkvelde, Richard Myhrenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:06:58Z
dc.date.available2014-12-19T14:06:58Z
dc.date.created2013-08-29nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier644191nb_NO
dc.identifierntnudaim:8815nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/260885
dc.description.abstractDenne oppgaven evaluerer nytteverdien av exergames (treningsspill) innen rehabilitering og eldreomsorg. Oppgaven ble gitt av Cyberlab i Trondheim; et selskap som spesialiserer seg på simulasjonsbaserte spill knyttet opp mot teknisk utdanning, og som nylig har startet utvikling av exergames. Cyberlab jobber sammen med seks andre europeiske partnere for å konstruere exergames i et prosjekt med navnet GameUp. Dette er en europeisk storsatsning innenfor exergames.Oppgaven som ble tildelt gikk ut på å utvikle en prototype, bestående av et sett med exergames. Prototypen skulle brukes til å undersøke hvor stort potensiale exergames kan ha helsemessig for eldre; spesielt rettet mot forebygging av fall, og eldre som tidligere har vært utsatt for fall.Prototypen, bestående av 3 spill, ble testet av en liten forsøksgruppe fra Ressurssenter for Demens i Trondheim, og av 2 forskere fra Norut. Studiene som er presentert i denne rapporten viser at forsøksgruppen har hatt god utnyttelse av exergames, gitt at spillene inneholder høy intensitet. Spill med lavere intensitet viste seg å ha liten fysisk effekt, men kan ha god psykisk effekt for enkelte, i form av kognitiv trening. Brukerne gav uttykk for at spillene gav motivasjon til å trene, men at spillene også hadde rom for forbedringer. Testgruppen bestod kun av et begrenset utvalg eldre menn i et tidlig stadium av demens. Dette gjør at resultatene fra testingen ikke har statistisk signifikans. Alikevel tyder resultatene på det samme som det tidligere studier har vist; at exergames skaper motivasjon for trening, og fungerer som et godt alternativ for eldre i lite fysisk aktivitet. Kostnadene relatert til fall er vesentlig høyere enn utgiftene knyttet opp mot exergames. Resultatene presentert denne rapporten viser at exergames er et veldig aktuelt og billig hjelpemiddel for å forhindre fall hos eldre, og for bruk innen rehabilitering. Mer omfattende studier er nødvendig for å trekke konklusjoner om nyttighetsgraden til exergames, og den preventive effekten mot for eksempel lårhalsbrudd.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for teknisk kybernetikknb_NO
dc.titleExergames for Kinectnb_NO
dc.title.alternativeExergames Using Kinectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber119nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for teknisk kybernetikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel