Show simple item record

dc.contributor.advisorVaag, Jonas
dc.contributor.authorSalvesen, Marianne
dc.date.accessioned2019-06-28T08:53:51Z
dc.date.available2019-06-28T08:53:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602745
dc.description.abstractHovedformålet med denne studien er å utforske hvordan 360-graders kamera og VRbriller kan brukes som verktøy i lederutvikling. Erfarne lederes egne opplevelser har blitt vektlagt, både i utvikling og utprøving av en prototype på en VR-simulator. 7 ledere har deltatt i kvalitative intervju, som ble analysert gjennom en tematisk analyse for å utforske lederes opplevde behov for trening. Funnene avdekket at lederne opplever et behov for å øve på å håndtere utfordrende mellommenneskelige situasjoner, se seg selv utenfra og få en større trygghet i seg selv som leder. Videre ble det utviklet en prototype på en ledersimulator, hvor rollespill, debriefing, 360-graders kamera og VR-briller ble brukt til å øve på å håndtere utfordrende mellommenneskelige samtaler. 4 ledere deltok i en utprøving av denne ledersimulatoren, og kvalitative intervju med disse ble analysert gjennom en tematisk analyse. Funnene avdekker at rollespill gir ledere en anledning til å lære å håndtere vanskelige mellommenneskelige situasjoner, gjennom å eksperimentere med tilnærminger, stå i følelser, få tilbakemeldinger og reflektere i fellesskap. Til slutt viser funnene at 360-graders kamera og VR-briller kan brukes som verktøy til å stimulere refleksjon, ved å utfordre vanemessige måter å tenke og oppfatte seg selv og andre på. Det er teoretisert at dette følger av å se seg selv fra et tredjeperspektiv på en fokusert oppmerksom måte. Samtidig har studien avdekket negative brukeropplevelser av VR, hovedsakelig i form av fysisk ubehag som kvalme og svimmelhet. Det konkluderes med at VR-teknologi har potensiale til å være et tid- og kostnadseffektivt verktøy for å fremme utvikling av ledere. Implikasjoner for videre forskning ble derfor trukket, for å stimulere utvikling av den vitenskapelige kunnskapen om VR i lederutviklingnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleVirtuell lederutvikling - En kvalitativ studie av hvordan 360-graders kamera og VR-briller kan brukes som verktøy i lederutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record