Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkavhaug, Amundnb_NO
dc.contributor.authorKnudsen, Arild Sollinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:03:00Z
dc.date.available2014-12-19T14:03:00Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2009nb_NO
dc.identifier350982nb_NO
dc.identifierntnudaim:4466nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/260149
dc.description.abstractDet er i dag et sterkt fokus på at man trenger å styrke realfagskompetansen i skolen og kunnskapsdepartementet har i 2008 for første gang omtalt matematikk i rammeplanen for førskolen. Det er derfor høyaktuelt å komme med alternative metoder for å øke barns tallforståelse. Det er utviklet ett sett med bamser som er ment å brukes for å introdusere barn til tall i lav alder. Bamsene, eller tall-kosedyrene har navnene Null , En , To . Ni og bærer navnet i form av symbolet til sifferet på kroppen. Effektive hukommelsesmetoder bruker assosiasjoner til siffer for å huske sifferrekker. Bamsene er ment å tjene sin funksjon som assosiasjon for hvert siffer. Assosiasjonen gis barnet gjennom aktiviteter med bamsene som er tilpasset barnets utviklingsnivå og der abstraksjonen er tatt ut av tallet. At det er mulig å koble en vilkårlig assosiasjon til et symbol er vist gjennom et forsøk. Med bakgrunn i hukommelsesteori utviklingspsykologi er en kravspesifikasjon for funksjonaliteten til tall-kosedyrene utviklet. Prinsippet til funksjonalitet basert på denne kravspesifikasjonen er implementert i ett av tall-kosedyrene. Resultatet av forsøket viser at det gjennom gjentatte eksponeringer til sammenhengen går raskere og raskere og hente assosiasjonen fra hukommelsen. Dette finner man støtte for i hukommelsesteorier. Det er derfor grunn til å tro at barn som leker med tall-kosedyr har større forutsetninger for å huske sifferrekker. Det er ikke grunnlag for å si noe om barna får bedre tallforståelse av den grunn. Funksjonaliteten til tall-kosedyret er implementert ved å bruke trykk knapper, LED, µ-kontroller av typen ATmega169 og et akselerometer. Den prinsipielle teknologiske løsningen viser på en god måte hvordan et tall-kosedyr fungerer. Det er grunn til å trå varsomt med dette leketøyet da tidlig stimulering av akademiske ferdigheter har vist seg å ha negative konsekvenser for andre ferdigheter.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for teknisk kybernetikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE3 teknisk kybernetikkno_NO
dc.subjectIndustriell datateknikkno_NO
dc.titleLære barn siffer ved hjelp av tilpasset teknologinb_NO
dc.title.alternativeTeaching Children Numbers throug fittedTechnologynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber67nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for teknisk kybernetikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel