Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorAune, Anna
dc.contributor.authorAmundsen, Hanna Østberg
dc.contributor.authorJohansen, Ida Andrea
dc.date.accessioned2019-06-17T14:00:27Z
dc.date.available2019-06-17T14:00:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601084
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse av den frittstående konsept- og motebutikken Shine In AS i perioden 2014-2017. Shine In AS er en butikk lokalisert i Midtbyen i Trondheim. Problemstillingen er besvart gjennom en regnskapsanalyse. I oppgaven legger vi fokus på nøkkeltall for soliditet, likviditet, finansiering og lønnsomhet, samt SWOT-analyse som er en form for strategisk analyse. Vi har også valgt å sammenligne sentrale nøkkeltall med Carma AS, Suuz AS og Lounge AS, som er lignende butikker i samme bransje. Det er blitt brukt historiske data hentet fra proff.no. Oppgaven starter med en innledende del med presentasjon av problemstilling og bakgrunn for oppgaven. Videre presenteres bedriften Shine In AS, og deretter kommer oppgavens teoridel. Teorikapittelet tar først for seg regnskapsanalyse, og deretter strategisk analyse. Videre kommer metodekapittelet, der vi redegjør for forskningsdesignet og de metodiske valgene vi har foretatt. Analysekapittelet utgjør oppgavens neste del, og her presenteres nøkkeltall knyttet til regnskapsanalysen. Deretter sammenlignes Shine In AS med lignende butikker, som nevnt over, for å få et bilde av lønnsomheten i bransjen. Videre presenterer vi funnene fra den strategiske analysen (SWOT-analysen). Avslutningsvis har vi kommet med en konklusjon. Analysen viser at det har vært en negativ utvikling i lønnsomhet. SWOT-analysen avslører at det er flere faktorer som spiller inn på den negative utviklingen, slik som flere uheldige valg tatt av bedriften og usikkerhet i markedet.
dc.description.abstractIn this term paper a profitability analysis of the independent concept and fashion store Shine In AS over the period 2014-2017 has been conducted. Shine In AS is located in the city center of Trondheim. The research question has been approached by an accounting analysis with a main focus on key financial figures related to solidity, solvency, financing and profitability. In addition, a strategic analysis tool, SWOT-analysis, is conducted to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats. Shine In AS is also been benchmarked with the similar stores and competitors Carma AS, Suuz AS and Lounge AS. For the benchmarking and the analysis, historical data from proff.no have been applied. The paper starts with an introduction of the research question and the background for the assignment. This is followed by a theory presentation and a clarification of the accounting analysis and the strategic analysis. Thereafter the research methodology is described. The profitability analysis comprises the main part of the assignment. In the analysis the key figures for the accounting analysis are presented. Thereafter the key figures for Shine In AS are compared to the figures from similar stores. In the same chapter the results of the strategic analysis are presented before we summarize and conclude in the final part of the paper.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av Shine In AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel