Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathisen, Geirnb_NO
dc.contributor.authorVråle, Larsnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:02:47Z
dc.date.available2014-12-19T14:02:47Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2009nb_NO
dc.identifier350773nb_NO
dc.identifierntnudaim:3797nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/260070
dc.description.abstractDenne oppgaven er gitt av Cyberlabs som er et firma som arbeider med å utvikle spill og programmer for å illustrere matematiske modeller av fysiske prinsipper. Når elever skal lære seg matematikk og fysikk kan de ofte ha vanskeligheter med å knytte det de lærer til virkeligheten. Ved å gi en grafisk fremstilling av hva ligningene de lærer om betyr i praksis, kan de lettere forstå sammenhengen mellom matematikken og virkeligheten. Cyberlabs har tidligere i hovedsak benyttet seg av 2-dimensjonale spill, men ønsker gjennom denne oppgaven å se på mulighetene for å utvikle 3-dimensjonale undervisningsspill som kan kjøres som en Java applet i en nettleser.Dataspill er i dag komplekse dataprogrammer som krever mye behandling av blant annet grafikk og nettrafikk. I og med at disse egenskapene er felles for dataspillene, kan denne funksjonaliteten samles i egne moduler. Disse modulene kalles spillmotorer. I denne oppgaven skal det velges ut en spillmotor som er tilgjengelig som åpen kildekode. Motoren skal kunne kjøre som en Java applet, og det velges derfor en Java-basert spillmotor. Forskjellige spillmotorer blir vurdert, og gjennom å sammenligne de mest aktuelle motorene har jeg kommet fram til at jMonkey Engine er best egnet. Dette er sammenfallende med hva Cyberlabs har antydet, men de ønsket en grundigere vurdering slik som er foretatt i denne oppgaven. For å vurdere spillmotoren videre blir det i denne oppgaven også utviklet et testspill. Cyberlabs har et ferdig modellsystem for en tank med innløp og utløp, der nivået i tanken kan styres. jMonkey Engine benyttes for å lage et spill rundt dette modellsystemet. Det ferdige spillet finnes på en cd som er vedlagt denne oppgaven. Spillet brukes også til å evaluere jMonkeys egnethet, og det konkluderes med at motoren kan benyttes, men at det fremdeles må jobbes med blant annet bedre integrasjon av fysikkmotoren.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for teknisk kybernetikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE3 teknisk kybernetikkno_NO
dc.subjectIndustriell datateknikkno_NO
dc.titleBruk av spillmotor for utvikling av undervisningsspillnb_NO
dc.title.alternativeUsage of game engine for development of educational gamesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for teknisk kybernetikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel