Show simple item record

dc.contributor.authorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorFrantzen, Vegard
dc.date.accessioned2019-05-29T06:22:34Z
dc.date.available2019-05-29T06:22:34Z
dc.date.created2018-02-14T10:36:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn9788245020731
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2599332
dc.description.abstractDet vestlige samfunnet kjennetegnes ved at medienes logikk får større og større betydning innen de aller fleste delene av samfunnet. Mediene har nærmest blitt uunngåelige for hvordan vi lærer, kommuniserer og forstår verden. Slik vi ser det er det derfor viktig med et dedikert forskningsfelt som konsentrerer seg om samspillet mellom medier, teknologi, pedagogikk og barne- og ungdomskultur. Mediepedagogikk belyser danning og læring i møte med medieteknologi og mediebruk, og kan potensielt være et forskningsfelt som kan gi kunnskap om en rekke aktuelle utfordringer og muligheter som den medialiserte kulturen kan innebære. Likevel har ikke mediepedagogikk lykkes i å bli et klart definert forskningsfelt med bred innflytelse på for eksempel politikk, forskning eller undervisningspraksis. Målet med dette kapitlet er å sammenstille forskning i det mediepedagogiske landskapet og diskutere betydningen av mediepedagogikk som et eget forskningsfelt. Først redegjør vi kort for hvor mediepedagogisk forskning «kommer fra», med spesielt fokus på medievitenskapelig og pedagogisk forskning. Vi går deretter gjennom aktuell forskningslitteratur fra de siste 15 årene i grensesnittet mellom medier, pedagogikk og barne- og ungdomskultur. Til slutt diskuterer vi noen sentrale utfordringer for fremtidig mediepedagogisk forskning.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofMediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur
dc.subjectMedievitenskapnb_NO
dc.subjectMedia sciencenb_NO
dc.subjectMediepedagogikknb_NO
dc.subjectMedia Educationnb_NO
dc.subjectPedagogikknb_NO
dc.subjectPedagogynb_NO
dc.titleMellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfeltnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.source.pagenumber21-46nb_NO
dc.identifier.cristin1565025
dc.description.localcodeCopyright 2018 by Vigmostad & Bjørke AS. All rights reserved.nb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record