dc.description.abstract | Utfordringer verdenssamfunnet står ovenfor i dag, gjør temaet «bærekraftig utvikling» mer og
mer aktuelt. I denne sammenheng er det sentralt at faglig kunnskapsnivå ansees som en
nøkkelfaktor for menneskers evne til å utvise miljøbevissthet. Internasjonal forskning på
kunnskap om bærekraftig utvikling hos ulike grupper mennesker har konkludert med at nivået
er lavt. Det eksisterer derimot begrenset innsikt i kunnskapsnivå hos norske respondenter.
Hensikten med denne studien er derfor å kartlegge nivå av fagkunnskap innenfor temaet
biodiversitet blant norske respondenter som har gjennomført grunnskole og videregående skole.
Et spørreskjema ble besvart av 226 respondenter. Spørreskjemaet testet deres faglige
kunnskapsnivå innenfor temaet biodiversitet gjennom tjue faglige utsagn, fordelt på
kategoriene «Grunnleggende kunnskap om biodiversitet», «Forståelse for jordas artsdiversitet»,
«Forståelse for diversitet innenfor en og samme art» og «Misoppfatninger». Respondentene
krysset av for om de mente utsagnet var «riktig», «feil» eller om de var «usikre/ikke visste».
Dataene er framstilt på utsagn-nivå og kategori-nivå for utvalget sett under ett, og fordelt på
grupper etter oppvekststed og med eller uten fordypning i biologi fra videregående skole. For å
teste gruppeforskjeller ble det anvendt t-test og variansanalyse. Hele utvalget sett under ett
svarte riktig på 53,1 % av utsagnene, feil på 19,2 % av utsagnene og «vet ikke/usikker» på
25,9% av utsagnene. På kategori nivå skilte kategorien «misoppfatninger» seg fra alle de tre
resterende, med signifikant lavere andel korrekte svar. Ingen signifikante forskjeller ble funnet
på kategori-nivå eller utsagn-nivå når utvalget var gruppert etter oppvekststed. Når utvalget ble
gruppert etter med eller uten fordypning i biologi fra videregående skole, ble det derimot funnet
signifikante forskjeller mellom gruppene i andelen korrekte svar på alle de fire kategoriene.
Respondenter med fordypning i biologi hadde en større andel riktige svar i alle tilfeller.
Respondenter med fordypning i biologi svarte dessuten signifikant mindre «vet ikke/usikker»
på tre av kategoriene. Unntaket var kategorien «Misoppfatninger», hvor andelen «vet
ikke/usikker» var jevnt fordelt mellom gruppene, mens andelen feil svar var signifikant høyere
i gruppa uten fordypning i biologi. Denne studien gir innblikk i utvalgets faglige kunnskapsnivå
på temaet biodiversitet, men funnene kan ikke uten videre generaliseres til å gjelde andre fagfelt
innenfor naturfaget. Studien viser generelt en lav andel korrekte svar, hvilket representerer en
utfordring med tanke på viktigheten av kunnskap for å kunne treffe miljøbevisste valg.
Kategorien misoppfatninger skiller seg dessuten ut ved å ha en signifikant lavere andel korrekte
svar enn de andre kategoriene. Dette understreker viktigheten av å arbeide med å bryte elevers
hverdagsforestillinger | |
dc.description.abstract | Environmental challenges facing the world today make the topic «sustainable development»
increasingly relevant. In this regard, knowledge is considered a key factor in our ability to show
environmental consciousness. Disturbingly, previous research on the level of subject knowledge
about sustainable development in different groups human has concluded that the level is low.
However, limited insight exists in the level of knowledge among Norwegian respondents. The
purpose of this study is therefore to examine the level of knowledge about the topic «biodiversity»
among Norwegian respondents who have completed primary and secondary school. A questionnaire
that tested knowledge level through twenty academic statements, divided into the categories
«Preliminary knowledge», «Diversity of species: main ideas», «Diversity within species: main
ideas» and «Misconceptions», was answered by 226 respondents. The respondents had to choose
whether the statement was «correct», «wrong» or if they were «unsure/did not know». The results
are presented on the statement level and category level for the sample, as well as by groups based
on the environment they grew up in, and groups with/without specialization in biology from upper
secondary school. To examine group differences, independent samples t-test and ANOVA were
used. The entire sample answered 53.1 % of the statements correctly, 19.2 % of the statements
wrongly, and «do not know/unsure» at 25.9 % of the statements. At category level,
«Misconceptions» differed from the three remaining categories, with a significantly lower
proportion of correct answers. No significant differences were found at category level or statement
level when the sample was grouped based on the environment they grew up in However, when the
respondents were grouped into having or not having (with or without) secondary school biology
specialization, significant differences in proportion of correct answers were found between the
groups at all four categories. In all cases, respondents with biology specialization had the greatest
proportion of correct answers. Respondents with specialization in biology also responded
significantly less «do not know/ unsure» at three of the categories. The exception was the category
«misconceptions», where the number of «do not know/unsure» was distributed among the groups,
while the amount of incorrect answers was significantly higher in the group without specialization
in biology. This study provides insight into the amount of knowledge about biodiversity in a
Norwegian sample, but the findings cannot be directly generalized to other subjects within science.
Generally, this study shows a low proportion of correct answers, which represents a challenge given
the importance of knowledge as a basis for environmental conscious. The category
«Misconceptions» also showed a significantly lower proportion of correct answers than the other
categories. This emphasizes the importance of focusing on unlearning common misconceptions. | |