Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolomon Abedom Tesfamicael
dc.contributor.authorBjørn Vadet
dc.date.accessioned2019-05-25T14:00:45Z
dc.date.available2019-05-25T14:00:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598822
dc.description.abstractDenne studien viser resultatet av forskning på hvordan erfarene nettlærere i DVM-1T arbeider for å skape effektiv undervisning og læring i det virtuelle klasserommet. Søkelyset rettes mot undervisningsteknikker, arbeidsmetoder og didaktiske refleksjoner. DVM-1T er et prosjekt initiert av Utdanningsdirektoratet hvor målgruppen er spesielt flinke og motiverte elever i matematikk på ungdomsskolen. Undervisningsmetoden er «omvendt undervisning». Jeg har en hypotese om at det kreves en annen undervisningskompetanse for lærere i det virtuelle klasserommet enn i det «tradisjonelle» klasserommet. Datamaterialet fra intervjuene viser tendenser som bekrefter hypotesen. Datainnsamlingen ble gjennomført høsten 2017 og består i hovedsak av intervju med tre lærere fra ulike fylker i Norge. For å avgrense oppgaven har jeg studert hvordan disse lærerne planlegger og gjennomfører undervisningen i emnet funksjoner. Datamaterialet ble analysert med bakgrunn i rammeverket «Principles to Action-Ensuring Mathematical Success for All» (NCTM, 2014). Resultatene fra studien viser noen grep nettlærerne i DVM-1T gjør for å skape effektiv undervisning og læring i emnet funksjoner. Studien forsøker å avdekke hvilke prinsipper fra Principles to Action som står sterkt eller svakt i DVM-1T. Datamaterialet viser at det er utfordrende å være nettlærer. Det er for eksempel vanskelig å få til muntlig interaksjon med elevene, noe som gjør det vanskelig å få til meningsfulle matematisk diskurser.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to research how online teachers in DVM-1T work to acheive effective teaching and learning in the virtual classroom. My goal was to highlight teaching techniques, methodologies and didactic reflections. DVM-1T is a project initiated by Utdanningsdirektoratet aimed at exceptionally talented and motivated mathematics students in secondary school. The teaching method is flipped classroom. I hypothesize that there is a need for different teaching skills for teachers in the virtual classroom compared to the «traditional classroom». The data from the interviews show trends that confirm the hypothesis. Data collection was conducted autumn 2017 and consists mainly of interviewing three teachers from different counties in Norway. In order to refine the task, I have studied how these teachers plan and carry out the teaching in the topic of Functions. The data were analyzed in relation to the Principles to Actions framework (NCTM, 2014). The results of the study show some techniques the webmasters in DVM-1T use to create effective teaching and learning. The study attempts to uncover which principles from Principles to Action are strong or weak in DVM-1T. At the same time, data material shows that it is challenging to be an online teacher. For example, it is difficult to get an oral interaction with the students, which again makes it difficult to create meaningful mathematical discourses.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffektiv undervisning og læring i virtuelle klasserom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel